Between crooked lines or a formation through research with children and their learnings

Authors

10.37001/ripem.v11i2.2429

Keywords:

Research with Children, Childhood, Decoloniality, Mathematics Education

Abstract

This text resonates some of the activities produced in the master's thesis entitled Between childhoods, narratives and delusions: out of school, out of mathematics, out of risk ..., in which we propose to produce narratives with children aged 4 and 5 who attended pre-school, in Early Childhood Education. We looked for dialogues with childhood that would help us to understand how these children experience / occupy the school space and how they relate and mean what we call mathematics in that space. Thus, based on some of the lines drawn in this work, we chose to discuss, in this space, the approximations between research and discussions about coloniality and decoloniality, in a movement of formation through research with children and, with that, also expose learnings that jump in a research context of this nature, seeking to foster a discussion around theoretical and methodological choices that cover demands about childhood, narratives and research. In addition, by highlighting some potentialities of research with children, perhaps we can echo possibilities for a decolonial formation, between crooked lines. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, S. R. G. (2010). Prefácio - Apresentando Spivak. SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar, 2, 7-21.

Barad, K. (2014). Diffractingdiffraction: Cuttingtogetherapart. Parallax, 20(3),168-187.

Barros, M. de. (2006). Memórias inventadas: A segunda infância. Planeta.

Barros, M. de. (2013). Poesia completa. Leya.

Franco, V. N. M. (2019). Entre infâncias, narrativas e delírios: Fora da escola, fora da matemática, fora do risco... [Dissertação (Mestrado em Educação Matemática)]. Universidade Federal De Mato Grosso do Sul.

Franco, V. N. M., & de Souza, L. A. (2020). Manifestos reverberados em uma Educação Matemática em pesquisa com crianças: encontros e resistências na urgência de serem percebidos. VIDYA, 40(2), 475-493.

Fricker, M. (2007). Epistemic injustice: Power and the ethics of knowing. Oxford University Press.

Kohan, W. O. (2003). Infância: Entre educação e filosofia (1. ed). Autêntica Ed.

Kohan, W. O. (2007). Infância, estrangeiridade e ignorância: ensaios de filosofia e educação. Autêntica Editora.

Lander, E. et al. (Ed. ). (2014). ¿Conocimiento para qué? ¿Conocimiento para quién? Reflexiones sobre la universidad y la geopolítica de los saberes hegemónicos. In Z. Palermo (Org.), Des/decolonizar la universidad (1a ed). Ediciones del Signo.

Larrosa, J. (2017). Tremores: escritos sobre experiência. Autêntica.

Mignolo, W. D. (2008). Desobediência epistêmica: A opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF–Dossiê: Literatura, língua e identidade, 34, 287–324.

Mignolo, W. D. (2017a). Colonialidade: O Lado Mais Escuro da Modernidade (M. Oliveira, Trad.). Revista Brasileira de Ciências Sociais, 32(94), 01.

Mignolo, W. D. (2017b). Desafios decolonais hoje. Revista Epistemologias do Sul, 1(1), 12–32.

Pessoa, F. (2007). Poemas Completos de Alberto Caeiro. Ãtica.

Silva, J. de S. (2013). La pedagogía de la felicidad en una educación para la vida: El paradigma del “buen vivirâ€/â€vivir bien†y la construcción pedagógica del ‘día después del desarrollo’. In C. E. Walsh, Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Abya Yala.

Silva, M. D. S. (2020). O que podem as narrativas na Educação Matemática brasileira. Tese de doutorado, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, Brasil.

Souza, L. A., & Cury, F. G. (2015). A Hermenêutica de Profundidade como recurso metodológico para as pesquisas em História da Educação Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, 8(18).

Veríssimo, L. F. (1994). Diminutivos. In Comédias da vida privada: 101 crônicas escolhidas. LPM.

Walsh, C. E. (2009). Interculturalidad, estado, sociedad: Luchas (de)coloniales de nuestra época (1. ed). Universidad Andina Simón Bolívar, Ecuador : Abya-Yala.

Published

2021-05-01

How to Cite

Franco, V. N. M., & Souza, L. A. de. (2021). Between crooked lines or a formation through research with children and their learnings. International Journal for Research in Mathematics Education, 11(2), 173-192. https://doi.org/10.37001/ripem.v11i2.2429