EJA everydays in the rural area of the state of Ceará: building curriculums and questioning teaching in Mathematics

Authors

10.37001/ripem.v11i2.2436

Keywords:

School Life, Youth and Adult Education, Curriculum, Mathematics

Abstract

This article resents contexts of Mathematics classes in a class of Youth and Adult Education (EJA). The school is located in the interior of the state of Ceará. We present analyzes on the daily lives of the EJA room as potential spaces for the construction of curricula.  These curricula involve the realities of the country side. The observations led us to reflect on the mathematical curriculum practices constructed by a math teacher from EJA. Daily life is highlighted in the research notes of one of the authors' field diaries. The diary reflects the monitoring of classes in the EJA class. The analysis of the research notes clarifies the existence of tensions between a curriculum with a prescriptive and regulatory meaning in school life, and another that portrays a sense of narrative of the identities of students and the rural community. These tensions signal the potential of the daily lives of the rural community in the construction of curriculum meanings. They are involved in the experiences of young people, adults and the elderly. They reconstruct the teacher's mathematical curriculum practices. They signify at tempts to prescribe and regulate curriculum documents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, N. (2008). Decifrando o pergaminho: os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: I. B. Oliveira & N. Alves (Eds.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. (pp. 15-33). Petrópolis: DP et Aliii.

Brasil. (1990). Lei nº 8069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília: Senado Federal.

Cipiniuk, T. A. (2017). Analfabeto: problema social e desonra pessoal. Niterói: Eduff.

Fonseca, M. C. F. R. (2012). Educação matemática de jovens e adultos: especificidades, desafios e contribuições. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica.

Franco, M. A. S. (2012).Pedagogia e prática docente. São Paulo: Cortez.

Freitas, A. V. (2013). Educação Matemática e Educação de Jovens e Adultos: estado da arte de publicações em periódicos (2000 a 2010). Tese de Doutorado em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, Brasil.

Gil, A. C. (2008).Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas.

Goodson, I. F. (2019).Currículo, narrativa pessoal e futuro social. Tradução: Henrique Caldas Carvalho. Revisão da tradução: Maria Inês Petrucci-Rosa e José Pereira de Queiroz. Campinas, SP: Editora Unicamp.

Goodson, I. F. (2015). Narrativas em Educação: a Vida e a Voz dos professores. Tradução: André Pacheco. Portugal: Porto Editora.

Maldonato-Torres, N. (2007).Thinking through the decolonial turn: post-colonial interventions in theory, philosophy and critique - an introduction. Transmodernity: Journal of Peripheral Cultural Production of the Luso-Hispanic World, 1(2), 1-15.

Mileto, L. F. M. (2009). No mesmo barco, dando força, um ajuda o outro a não desistir: estratégias e trajetórias de permanência na Educação de Jovens e Adultos. Dissertação de Mestrado em Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, Brasil.

Oliveira, I. B. (2007).Currículos nos/dos/com os cotidianos a ver/ler/ouvir/sentir o mundo. Educ. Soc.Campinas, 28(98), 47-72.

Reis, D. B. (2016). O significado de permanência: explorando possibilidades a partir de Kant. In: CARMO, G. T. do (Eds.). Sentido da permanência na educação de jovens e adultos: anúncio de uma construção coletiva. (pp. 73-92). Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.

Ribeiro, W. G. & Craveiro, C. B. (2017). Precisamos de uma Base Nacional Comum Curricular? Linhas Críticas, Brasília, 23(50), 51-69.

Sacristán, J. G. (2000). O currículo: uma reflexão sobre a prática. Tradução: Ernani F. da F. Rosa. 3 ed. Porto Alegre: Artmed.

Santos, B. S. (2019). O fim do império cognitivo – a afirmação das epistemologias do sul. Belo Horizonte: Autêntica.

Xavier,F. J. R. (2019). A influência de práticas pedagógicas matemáticas na EJA sobre a permanência de estudantes da zona rural de Sobral. Dissertação de Mestrado em Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, Rio de Janeiro, Brasil.

Published

2021-05-01

How to Cite

Xavier, F. J. R., & Freitas, A. V. (2021). EJA everydays in the rural area of the state of Ceará: building curriculums and questioning teaching in Mathematics. International Journal for Research in Mathematics Education, 11(2), 265-282. https://doi.org/10.37001/ripem.v11i2.2436