For a decolonial teachers´ educational project: the turn of the Mathematics of the teacher
Keywords:
Teacher education, Decolonial Pedagogies, Coloniality, Problematized Mathematics, Teaching KnowledgeAbstract
Mathematics is often used as a tool at the service of the modernity/coloniality project. Wrapped in an illusory cover of neutrality, this curricular component of teaching is seen as a perfect system and is not influenced by any political, social or ideological interest. This supposed perfection/exemption is used as a justification for practices of oppression and for the production of social exclusion. In fact, those who do not learn established mathematics are seen as less able and put themselves in the place of backwardness and disability, leading to subordination, inferiority and dehumanization. Thus, with the denunciation of mathematics as a tool of power, we present with propositional character, alternatives of decolonial pedagogies for the teaching of mathematics in the context of a broader decolonial political project as an insurgency in the face of modernity/coloniality. We understand that a problematized approach to mathematics, in contrast to a naturalized exposition of the discipline, would represent a possibility for a decolonial pedagogy project in the teaching of mathematics. However, in what way could the mathematics teacher propose such an approach, if he/she is formed through a naturalized and colonizing exposition of the discipline at university and elementary school? We do not intend to answer this question, but to propose to rethink teacher education. In effect, through the decolonial lens, we identify fissures in the process of teacher education in three essential points: the almost non-existence of a dialogue between the mathematics taught in basic education and the mathematics seen at university; the consequent understanding that there is no production of teaching knowledge proper to mathematics at school and, finally, the non-valorization of the teaching profession. Working in these fissures presents itself as a possibility and a decolonial power, in order to promote a liberating education that escapes from colonial standards.
Downloads
References
Bernardino-Costa, J., Maldonado-Torres, N., & Grosfoguel, R. (2019). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte, Brasil: Autêntica, pp. 27-53.
Cochran-Smith, M., & Lytle, S. (1999). Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, 24, 249-305.
D’Ambrosio, U. (2000) Etnomatemática: uma proposta pedagógica para a civilização em mudança. In Congresso Brasileiro de Etnomatemática, Palestra de encerramento. São Paulo, SP.
D’Ambrosio, U. (2001). Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte, Brasil: Autêntica.
Davis, B., & Simmt, E. (2006). Mathematics-for-teaching: An ongoing investigation of the mathematics that teachers (need to) know. Educational studies in mathematics, 61(3), 293-319.
Fanon, F. (1999). Los condenados de la tierra. México: Fondo de Cultura Económica.
Giraldo, V. (2018). Formação de professores de matemática: para uma abordagem problematizada. Ciência & Cultura, 70, 37-42.
Giraldo, V. A., Matos, D., & Quintaneiro, W. (2020). Entre epistemologias hegemônicas e sabedorias outras: a matemática na encruzilhada: La matemática en la encrucijada. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 13(1), 49-66.
Giraldo, V., Menezes, F., Mano, V., Quintaneiro, W., Rangel, L., Melo, L., ... , Corrêa, B, & Neto, C. (2018). Práticas docentes compartilhadas: integrando saberes emergentes da prática na formação inicial de professores de matemática. In: Temáticas emergentes de pesquisas sobre a formação de professores que ensinam matemática: desafios e perspectivas. BrasÃlia, DF: SBEM, pp. 216-239.
Giraldo, V. (2019). Que matemática para a formação de professores? Por uma matemática problematizada. Anais do XIII Encontro Nacional de Educação Matemática, Sociedade Brasileira de Educação Matemática.
Gelsa Knijnik, G., Wanderer, F., Giongo, I. M., & Duarte, C. G. (2019) Etnomatemática em movimento. Belo Horizonte, Brasil: Autêntica.
Maldonado-Torres, N. (2019). AnalÃtica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: Bernardino-Costa, J., Maldonado-Torres, N., & Grosfoguel, R. (Org.) Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, pp. 27-53.
Matos, D., & Quintaneiro, W. (2019). Lugares de resistência na formação inicial de professores: por matemática(s) decoloniais. Perspectivas da Educação Matemática, 12(30), 559-582.
Moreira, P.C., & Ferreira, A.C. (2013). O lugar da matemática na licenciatura em matemática. Bolema, 27(47), 981-1005.
Moreira, P.C. (2012). 3+1 e suas (in)variantes: Reflexões sobre as possibilidades de uma nova estrutura curricular na licenciatura em matemática. Bolema, 26(44), 1137-1150.
Monteiro, A.M.F.C. (2001). Professores: entre saberes e práticas. Educação & Sociedade, 74, 121-142.
Nóvoa, A. (2017). Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1106-1133.
Pinto, J. R. S., & Mignolo, W. D. (2015). A modernidade é de fato universal? Reeemegência, desocidentalização e opção decolonial. Civitas, Porto Alegre, 15(3), 381-402, july-september.
Pinto, D. M. (2019). Experiências com Matemática(s) na Escola e na Formação Inicial de Professores: Desvelando Tensões em Relações de Colonialidade. Doctoral dissertation, Federal University of Rio de Janeiro at Rio de Janeiro, Brazil.
Roque, T. (2012). História da Matemática: uma visão crÃtica, desfazendo mitos e lendas.Rio de Janeiro, Brasil: Zahar.
Roque, T. (2014). Desmascarando a equação. A história no ensino de que matemática? Revista Brasileira de História da Ciência, 7(2), 167-185.
Santos, B. S. (2002). Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista CrÃtica de Ciências Sociais, 63, 237-280.
Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57 (1), 1-23.
Tardif, M., Lessard, C., & Lahaye, L. (1991). Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria e Educação, 4, 215-233.
Walsh, C. (2008). Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: las insurgencias polÃtico-epistémicas de refundar el Estado. Tabula Rasa. Bogotá, 9, 131-152, jul-dez.
Walsh, C. (2009). Interculturalidade CrÃtica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existirere-viver. In: Candau, V. (org). Educação Intercultural da América Latina: entre concepções, tensões e proposta. Rio de Janeiro, Brasil: 7 Letras.
Walsh, C. (2017) ¿Interculturalidad y (de)colonialidad? Gritos, grietas y siembras desde AbyaYala. In: Alai Garcia Diniz, Diana Araujo Pereira (Coords.), Poéticas y polÃticas da linguagem em vÃas de descolonização, p. 19-53. Foz do Iguaçú: Universidad de Integración Latinoamericana.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.