Closed and open problems that address issues of social relevance in the area of Mathematics and its technologies in High School

Authors

10.37001/ripem.v11i1.2469

Keywords:

Closed and Open Problem Design, Themes of Social Relevance, (Re)formulation and Resolution, Mathematics and its Technologies, High School

Abstract

This article seeks to discuss and understand the methodological and educational potentialities and/or limitations of problem statements produced with the use of digital technologies, for the proposal of (re)formulation and resolution in the area of Mathematics and its Technologies, in High School, according to the National Common Curricular Base (BNCC). To this end, two problem statements were chosen, one closed and the other open, dealing with issues of social relevance linked to the thematic macro-area Economics, whose designs were carried out by Figueiredo (2017) and could also be proposed in pedagogical practices, in high school, and contribute to mathematical learning, associated with the study of the topics covered and the use of digital technologies. From the analysis and reflection on these statements, it was possible to recognize that, because they were produced through designs, there was the attribution of characteristics and aspects, according to the type of problem intended. Despite having some similar potentialities for the (re)formulation and resolution with the use of digital technologies, open ones have others, in methodological and educational terms, since they are pre-determined, among them the articulation between a theme and other themes, interdisciplinary work and decision making, in a more personal and autonomous way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abramovich, S. (2015). Educating teachers to pose Mathematical problems in the digital age: toward alternative ways of curriculum design. IMVI OMEN, 5(2), 115-136.

Allevato, N. S. G. (2005). Associando o computador à resolução de problemas fechados: análise de uma experiência, Tese de Doutorado, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro.

Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular:Educação é a base.Educação Básica. Brasília: MEC.

Brasil. (2019). Ministério da Educação. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC. Proposta de Práticas de Implementação. Brasília: MEC.

Bravo, J. A. F.,&Sánchez, J. J. B. (2012). Incidencia de la invención y reconstrucción de problemas en la competencia matemática. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 1(32), 29-43.

Cai, J., & Lester, F. (2010). Why is teaching with problem solving importante to student learning? Problem Solving: Research Brief. National Council of teachers of mathematics, Reston, (pp.1-6).

Echeverría, M. del P. P., &Pozo, J. I. (1998). Aprender a resolver problemas e resolver problemas para aprender. In Pozo, J. I. (Org.), A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender (13-42). Porto Alegre: Artmed.

Figueiredo, F. F. (2017). Design de problemas com a utilização das Tecnologias Digitais na formação inicial de professores de Matemática. Tese de Doutorado, Universidade Luterana do Brasil, Canoas, Brasil.

Figueiredo, F. F., & Groenwald, C. L. O. (2018). A reflexão sobre o Design e a resolução de problemas abertos com a utilização das Tecnologias Digitais: um processo potencializador na formação do educador matemático. Debates em Educação, 10(20), 174-198.

Figueiredo, F. F., Groenwald, C. L. O., & Recalcati, L. A. (2020).(Re)formulação e resolução de problemas abertos e que abordam temas de relevância social com o uso de planilhas eletrônicas. Revista de Educação Matemática, 17(1), 01-15-e020013.

Filatro, A. C, & Cairo, S. (2015).Produção de conteúdos educacionais. São Paulo: Saraiva.

Filatro, A. C.(2008). Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil.

Moraes et al. (2008). Educação Matemática e Temas Político-Sociais. Campinas-SP: Autores Associados.

Olgin, C. A. (2015). Critérios, possibilidades e desafios para o desenvolvimento de temáticas no Currículo de Matemática do Ensino Médio. Tese de Doutorado, Universidade Luterana do Brasil, Canoas, Brasil.

Onuchic, L. de la R., & Allevato, N. S. G. (2011). Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema,25(41), 73-98.

Onuchic, L. de la R. (1999). Ensino-aprendizagem de Matemática através da resolução de problemas. In Bicudo, M. A. V. (Org.),Pesquisa em Educação Matemática(199-220). São Paulo: UNESP.

Silver, E. A. (1994). On Mathematical Problem Posing. For the Learning of Mathematics, 14(1), 19-28.

Souza, L. P. de, & Santos, S. A. dos. (2007). Problemas matemáticos abertos e o predomínio da calculadora. http://www.fep.if.usp.br/~profis/arquivos/vienpec/CR2/

p661.pdf.

Van de Walle, J. A. (2009). Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Porto Alegre, RS: Artmed.

Yin, R. K. (2016). Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso.

Published

2021-01-01

How to Cite

Figueiredo, F. F. (2021). Closed and open problems that address issues of social relevance in the area of Mathematics and its technologies in High School. International Journal for Research in Mathematics Education, 11(1), 144-161. https://doi.org/10.37001/ripem.v11i1.2469