The teaching of Probability and the new high school: reflections from the São Paulo curriculum
Keywords:
New High School, Probability, Probabilistic Literacy, BNCC, Paulista CurriculumAbstract
In this article, we discussed the new perspectives for the teaching of Probability in Brazil from the publication of the National Common Curricular Base - BNCC and the São Paulo Curriculum. The methodological approach is the documentary bibliographic study. We look at the National Curriculum Parameters for High School, the BNCC, the Paulista Curriculum and the articles, published in the last year, that deal with the presence of Stochastics in Brazilian education from the new curricular reform. Our theoretical framework consists of Exploratory Data Analysis and Gal's probabilistic literacy model (2005). The results that emerge from the study seek to answer there search question: Do the curricular changes proposed by the BNCC and the São Paulo Curriculum represent possible advances for the teaching and learning of Probability in High School? We evaluate these possible advances brought by the new national curriculum base and the São Paulo Curriculum, as they expand the space dedicated to Probability in the program, detailing the stages of the scientific production process, articulated with Statistics, in order to meet the skills and abilities to be developed by the students. We also identified the curricular introduction from the frequentist perspective, necessary, according to our theoretical framework, for the effective probabilistic literacy process. Finally, were cognize guidelines for the articulation of Statistics and Probability with other disciplines, directing an interdisciplinary and transdisciplinary approach, which we conjecture to be a viable possibility for an approach through projects, with the potential to favor Stochastic Education. It is worth mentioning that, among the disciplines that can be explored, in didactic-pedagogical terms, are the three new disciplines of the São Paulo Curriculum for the year 2000: Technology and Innovation, Life Projects and Electives. Despite the superficiality of the curricular documents analyzed, we found evidences that allow us to suppose possible advances in the teaching and learning of Probability for the coming years in the State of São Paulo.
Downloads
References
Batanero, C. (2001). Didáctica de la EstadÃstica. Granada: Universidad de Granada. Granada.
Batanero, C. & DÃaz, C. (2011). EstadiÌstica con proyectos. Granada: Departamento de Didáctica de la Matemática.
Batanero, C.; Estepa, A. & Godino, J. D. (1991). Análisis exploratorio de datos: sus posibilidades en la enseñanza secundaria. Suma, 9, 25-31.
Bicudo, M. A. V. (org.). (1999). Pesquisa em educação matemática: concepções & Perspectivas. São Paulo: Editora Unesp.
Brasil. (1997). Parâmetros curriculares nacionais: matemática (1.º e 2.º ciclos do ensino fundamental). BrasÃlia: Ministério da Educação.
Brasil. (1998). Parâmetros curriculares nacionais: matemática (3.º e 4.º ciclos do ensino fundamental). BrasÃlia: Ministério da Educação.
Brasil. (2000). Parâmetros curriculares nacionais (ensino médio). BrasÃlia: Ministério da Educação.
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular - Educação é a Base:Ensino Médio. BrasÃlia: Ministério da Educação.
Creswell, J. W. (2010). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed.
Deslandes, S. F.; Gomes, R. &Minayo, C. S. (2010). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes.
Gal, I. (2002). Adults' Statisticalliteracy: meanings, components, responsibilities. InternationalStatistical Review, Nederlandn, 70, 1-25.
Gal, I. (2005). Towards 'probabilityliteracy' for allcitizens. In G. Jones (ed.), Exploringprobability in school: Challenges for teachingandlearning. KluwerAcademicPublishers, 43 - 71.
Garfield, J. (1993). Teachingstatisticsusingsmall-groupcooperativelearning. JournalofStatisticsEducation, 1(1), 1 - 9.
Gil, A. C. (2008). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.
Lopes, C. E. (1998). A probabilidade e a estatÃstica no ensino fundamental: uma análise curricular. (Dissertação de Mestrado). Campinas: Universidade Estadual de Campinas.
Moore, D. S. (1995). The basicpracticeofstatistics. New York: Freeman.
Pinheiro, M. G. D. C.; Garcia Silva, A. D. F. & Galvão, M. E. E. L. (2020). Dos PCN à BNCC: uma análise interpretativa das indicações de aprendizagens no tema probabilidade. Revista Paranaense de Educação Matemática, 9(18), 137 - 151.
Pontes, M. M.; Vasconcelos, F. V.; Lima, D. S. S. M. & Vasconcelos, A. K. P. (2019). A temática ‘Probabilidade e EstatÃstica’ nos anos iniciais do Ensino Fundamental a partir da promulgação da BNCC: percepções pedagógicas. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico - EDUCITEC), 5(12), 221 - 237.
Rossetto, D. Z. & Balieiro Filho, I. F. (2020). Análise do currÃculo de matemática para o ensino médio do Estado de São Paulo: pressupostos teóricos e metodológicos. Revista Eletrônica de Educação Matemática - REVEMAT, 15, 1-20.
Samá, S.& Silva, R. C. S. (2020). Probabilidade e EstatÃstica nos anos iniciais do Ensino Fundamental a partir da BNCC. Zetetike, 28, 1 - 21.
Santos, W. D.; Santos Júnior, J., &Velasque, L. S. (2018). O desenvolvimento do letramento estatÃstico pelos livros didáticos e a Base Nacional Comum Curricular. Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa, 9(2), 210-229.
Santos Júnior, F. N., &Neira, M. G. (2020). Olhares sobre a proposta de reorganização do currÃculo do ensino médio na rede estadual paulista. Revista Internacional de Formação de Professores, 5, p. 1 – 19.
São Paulo. (2012). CurrÃculo do Estado de São Paulo: Matemática e suas tecnologias: ensino fundamental ciclo II e ensino médio. São Paulo: SE/CENP.
São Paulo. (2020). CurrÃculo Paulista. São Paulo: Secretaria da Educação do Estado de São Paulo – SEDUC/SP.
Tukey, J. W. (1962). The future of data analysis. AnnalsofMathematicalStatistics, 33, 1-67.
Tukey, J. W. (1970). Exploratory data analysis. Reading: Addison-Wesley.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.