Remote joint labor: a methodological proposal for continuing education of teachers who teach Mathematics

Authors

10.37001/ripem.v12i3.3010

Keywords:

Continuing Education of Teachers, Early Years of Elementary School, Algebra, Objectification Theory, Remote Joint Labor

Abstract

In this article we aim to present the idea of remote joint labor as a methodological proposal for the continuing education of teachers who teach mathematics, assuming the premisses of the objectification theory. Our proposition was developed from a continuing education project experienced in the remote format, which assumed algebra and its teaching in the early years of elementary school as an object of knowledge to be problematized. The idea of joint labor described by the objectification theory was designed for the face-to-face format, however, we argue that this idea can be implemented, through adaptations, also in the remote format. In our text, we approach the principles of the objectification theory, followed by the ideas of activity, teaching and learning activity, and joint labor, concepts that we assume as central to our proposition. We conclude that remote joint labor has phases, or moments, ranging from planning to working experience. However, it is not the complete experience of these moments that characterize remote joint labor, but the type of interaction between the subjects in carrying out the tasks, which should prioritize the collectivity, care for the other, solidarity. In this sense, we understand that remote joint labor, experienced from the principles of community ethics, is a process, a dynamic system in constant movement and changes, which is affected and affects, in a dialectical way, subjectivities and knowledge at stake.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação.

Gomes, L. P. S. & Noronha, C. A. (2020). Caracterização do pensamento algébrico na perspectiva da teoria da objetivação. In. S. T. Gobara & L. Radford (Org.), Teoria da objetivação: fundamentos e aplicações para o ensino e aprendizagem de ciências e matemática (pp. 15-42). São Paulo, Livraria da Física.

Hegel, G. (2001). The philosophy of history. Kitchener, ON: Batoche Books. (Original work published 1837)

Leontiev, A. N. (1983). Actividad, Conciencia y Personalidad. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación

Marx, K. (1998). The German ideology. New York, NY: Prometheus Books.

Plaça, J. S. V. (2020). O uso de tecnologia assistiva como artefato Cultural no atendimento educacional especializado para alunos cegos ou baixa visão. Tese de doutorado. Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande, Brasil.

Radford, L. (2015). Methodological Aspects of the Theory of Objectification. Perspectivas da Educação Matemática. 8(18), pp. 547-567.

Radford, L. (2018). The emergence of symbolic algebraic thinking in primary school. In: C. Kieran (Org.), Teaching and learning algebraic thinking with 5- to 12-year-olds: The global evolution of na emerging field of research and practice (pp. 3-25). New York: Springer.

Radford, L. (2020a). Un recorrido a través de la teoría de la objetivación. In: S. T. Gobara & L. Radford (Org.), Teoria da objetivação: fundamentos e aplicações para o ensino e aprendizagem de ciências e matemática (pp. 15-42). São Paulo, Livraria da Física.

Radford, L. (2020b). ¿Cómo sería una actividad de enseñanza-aprendizaje que busca ser emancipadora? La labor conjunta en la teoría de la objetivación. RECME-Revista Colombiana de Matemática Educativa. 5 (2), pp. 15-31.

Radford, L. (2021). Teoria da Objetivação: uma perspectiva vygostkiana sobre conhecer e vir a ser no ensino e aprendizagem da matemática. Trad. B. M. Morey & S. T. Gobara. Livraria da Física.

Radford. L. (2017a) Saber y conocimiento desde la perspectiva de la Teoría de la Objetivación. In: B. D'Amore & L. Radford. Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas: problemas semióticos, epistemológicos y prácticos. (pp. 97-114) Bogotá, Colômbia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Radford. L. (2017b) A teoria da objetivação e seu lugar na pesquisa sociocultural em educação matemática. In: V. D. Moretti & W. L. Cedro (Org.), Educação matemática e a teoria histórico-cultural: um olhar sobre as pesquisas (pp. 229-261). Mercado das Letras.

Romeiro, I. O. & Moretti, V. D. (2021) O desenvolvimento do pensamento algébrico na formação de professores dos anos iniciais: contribuições da teoria da objetivação. In: V. D. Moretti & L. Radford (Org.). Pensamento algébrico nos anos iniciais: diálogos e complementaridades entre a teoria da objetivação e a teoria histórico-cultural (pp. 105-130). São Paulo. Livraria da Física.

Trivilin, L. R., & Ribeiro, A. (2015). Conhecimento matemático para o ensino de diferentes significados do sinal de igualdade: um estudo desenvolvido com professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Bolema, 29(51), 38-59.

Vale, I. & Pimentel, T. (2011). Padrões em Matemática: uma proposta didática no âmbito do novo programa para o ensino básico. Textos Editores, Lisboa, Portugal.

Published

2022-05-01

How to Cite

Almeida, J. R. de, & Martins, J. . (2022). Remote joint labor: a methodological proposal for continuing education of teachers who teach Mathematics. International Journal for Research in Mathematics Education, 12(3), 106-124. https://doi.org/10.37001/ripem.v12i3.3010