The SBEM-FormAção Program for in-service kindergarten and elementary school teachers in a pandemic context: expectations, achievements and challenges for the future

Authors

10.37001/ripem.v12i3.3029

Keywords:

In-service continuing development, Kindergarten, Primary School, Educators who Teach Mathematics, SBEM

Abstract

This article introduces the characteristics of Programa Formação Continuada em serviço para professores da Educação Infantil e dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental (Continuing Development Program for In-Service Kindergarten and Elementary School Teachers, in free translation), which is fostered by The Brazilian Mathematics Education Society/SBEM (Programa SBEM-FormAção). We outlined an overview of the action plans that have been completed so far and discussed some of the challenges that arose during their implementation – the action plans were carried out throughout the sad and harsh setting imposed by the COVID-19 pandemic. To do so, we started our reflection from the perspective of continuing development contained in the document Edital SBEM-DNE 01/2020 and held discussions on SBEM’s political commitment regarding the offer of formative actions. Next, we presented a brief overview of the actions that have been developed and discussed some of the challenges that were faced along the way. Finally, we suggested some elements that might be considered for future editions of the program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

De Paula, E. F., & Cyrino, M. C. C. T. (2020). Aspectos a serem considerados em investigações a respeito do movimento de constituição da Identidade Profissional de professores que ensinam matemática. Educação (UFSM), 45, e28/ 1-29. doi: 10.5902/1984644434406.

Fernandes, F.S., & Valente, W.R. (2019). Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 30 anos: sujeitos, políticas e produção de conhecimento. Boletim de Educação Matemática – BOLEMA, 33 (63), IV-XIX. doi.org/10.1590/1980-4415v33n63e01.

Gatti, B. A., Barreto, E. S. S., André, M. E. D. A. M, & Almeida, C. A. A. (2019). Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO.

Ghedin, E. (Orgs). (2015). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, p. 17-52.

SBEM – Sociedade Brasileira de Educação Matemática (2020). Edital SBEM-DNE 01/2020 - Formação Continuada em serviço para Professores da Educação Infantil e dos anos iniciais do Ensino Fundamental - Programa - SBEM - FormAção.

SBEM – Sociedade Brasileira de Educação Matemática (2020). Edital SBEM-DNE 02/2020,2020 - Constituição da Comissão de Avaliação e Acompanhamento - Programa – SBEM – FormAção.

SBEM – Sociedade Brasileira de Educação Matemática (2022). Missão. Brasília.

Published

2022-05-01

How to Cite

Paula, Ênio F. de, Costa , L. P. da, Bandeira , S. M. C., & Couto, S. . (2022). The SBEM-FormAção Program for in-service kindergarten and elementary school teachers in a pandemic context: expectations, achievements and challenges for the future. International Journal for Research in Mathematics Education, 12(3), 6-18. https://doi.org/10.37001/ripem.v12i3.3029