An overview of the action plans of the SBEM-DNE 01/2020 public notice of FormAção: institutions, researchers, content, and public
Keywords:
Early Childhood Education, Middle School, Mathematical Education, Continuing Education of TeachersAbstract
This study has the goal to give an overview of the Action Plans (APs) of the first SBEM-DNE (01/2020) public notice about continuing education of early childhood education teachers - the FormAção, its proposing institutions, researchers, study groups, the content discussed and the public it is destined for, as well as its potential, singularities and fraily observed during this process. This study is characterized as a documentational research and encompasses 16 APs that competed in the public notice referenced above, as well as 10 reports delivered to the coordinators at the end of the continuing education program. The analysis was interpretive, based on three major content categories: the perspective of continuously educating math teachers present in the APs; overall analysis of the finalized APs; and follow-up of the Evaluation and Follow-Up Committee (CAAc) during AP trajectory. It was verified that out of the 16 APs presented, 15 were ratified, 13 developed and 10 concluded. We observed that the plans presented involved 15 different proponents and 15 research groups, besides the different contents related to mathematical education. Our conclusion is that the participation of these teachers in continuing education actions is important, and that SBEM should continue to promote new opportunities to integrate these teachers, especially due to their educational needs given mathematical education
Downloads
References
Abrahão, A. M. C., & Silva, S. A. F. (2016). Pesquisas sobre a formação inicial do professor que ensina Matemática no princÃpio da escolarização. São Paulo, SBEM: Anais do ENEM.
Almouloud, A. S., Nunes, J.M.V., Pereira, J.C.S., & Figueroa, T.P. (2021). Percurso de estudo e pesquisa como metodologia de pesquisa e de formação. Revista De Educação Da Universidade Federal Do Vale Do São Francisco, 11(24), 426–466.
Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular. BrasÃlia: Ministério da Educação.
Lopes, A. L. V. & Vaz, H. G. B. (2014). O Movimento de Formação Docente no Ensino de Geometria nos Anos Iniciais. Educação & Realidade, 39 (4), 1003-1025, out/dez/2014, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brasil.
Nacarato, A. M., Mengali, B. L. da S., & Passos, C. L. B. (2009) A matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica.
Petrucci de Assis, M.A. & Huanca, R.R.H. (2019). O trabalho colaborativo na formação continuada de professores de Matemática: uma aproximação entre Universidade e Escola Básica. Proceedings of the Inter-American Conference on Mathematics Education. XV, Medellin-Colômbia.
Sociedade Brasileira de Educação Matemática. (2020). Edital SBEM-DNE 01/2020. [Formação Continuada em serviço para professores da Educação Infantil e dos anos iniciais do Ensino Fundamental – SBEM – FormAção].
Tardif, M.; Raymond, D. (2000). Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 73, 2000.
Tardif, M. (2006). Saberes docentes e formação profissional. 6. ed. Petrópolis-RJ: Editora Vozes.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.