Educational Assessment: Saeb, its objectives, purposes and repercussions
Keywords:
Education, Public Educational Policies, External Assessment, Saeb, NeoliberalismAbstract
The article deals with the Basic Education Evaluation System (Saeb), considered the forerunner of external exams to measure the performance of students and educational networks. By discussing the official documents that deal with the Saeb Public Education Policy, we seek to understand the sociopolitical and pedagogical aspects of External Evaluation in Basic Education, as well as the role of Saeb in the Brazilian educational system, through documentary analysis. of the reference points — Version 1.0 (Brazil, 2018), accompanied by a review of the literature. The results indicate that the Saeb brings with it nuances of neoliberal ideology by establishing a standard of competence to be achieved by students, in addition to being subject to the logic of productivity, with the consequent classification of participating schools. It is concluded that the External Evaluation is a possibility to collect information about the reality of Education to guarantee the teaching of social quality to the students.
Downloads
References
Afonso, A. J. (2000). Avaliação educacional: regulação e emancipação – para uma sociologia das polÃticas avaliativas contemporâneas. São Paulo, SP: Cortez.
Araújo, G. C. & Fernandes, C. F. R. (2009). Qualidade do ensino e avaliações em larga escala do Brasil: os desafios do processo e do sucesso educativo na garantia do direito à Educação. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 2(2), 125-140.
Barroso, J.(Org.). (2006). A regulação das PolÃticas Públicas de Educação: espaços, dinâmicas e actores. Lisboa, Portugal: Educa Unidade de I&D de Ciências da Educação.
Barroso, J. & Viseu, S. (2006) A interdependência entre escolas: um espaço de regulação. In.: J. Barroso. (Org.). A regulação das PolÃticas Públicas de Educação: espaços, dinâmicas e actores (129-160). Lisboa, Portugal: Educa Unidade de I&D de Ciências da Educação.
Bertagna, R. H. & Mello, L. R. (2020). Qualidade e avaliação: influências e significados na educação brasileira. Revista Educação e PolÃticas em Debate, 9(2), 287-304.
Bonamino, A. C. (2002). Tempos de avaliação educacional: o SAEB, seus agentes, referências e tendências. Rio de Janeiro, RJ: Quartet.
Borges, A. P. N. R.; Souza, L. B. & Souza, A. L. (2021). Direito à Educação: igualdade de oportunidades e respeito às diferenças no espaço escolar. Brazilian Journal of Development, 7(2), 18326-18338.
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. BrasÃlia, DF: Diário Oficial da União.
Brasil. (1996). Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. BrasÃlia, DF: Diário Oficial da União.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2017). Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. BrasÃlia, DF: MEC/SEB.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2017). Sistema de Avaliação da Educação Básica. BrasÃlia, DF.
Almeida, S. P. N. C. (2015) Um lugar: muitas histórias – o processo de formação de professores de Matemática na primeira instituição de ensino superior da região de Montes Claros/norte de Minas Gerais (1960-1990). 403f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG.
Cotta, T. C. (2001). Avaliação Educacional e polÃticas públicas: a experiência do Sistema Nacional da Educação Básica (Saeb). Revista do Serviço Público, 52(4), 89-111.
Cunha, M. I. C.; Rigo, A. M. R.; Pinto, C. L. L.; Fonseca, D. G.; Volpato, G.; Fernandes, S. R. S. & Chaigar, V. A. M. (2004). Autonomia e autoridade em diálogo com a teoria e prática: o caso da profissão docente. Educação, 29(2), p. 67-84.
Duarte. N. (2019). A catarse na didática da pedagogia histórico-crÃtica. Pro-Posições, 30, 1-23.
Fernandes, D. (2009). Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e polÃticas. São Paulo, SP: EdUNESP.
Franco, C. (2001). O SAEB — Sistema de Avaliação da Educação Básica: potencialidades, problemas e desafios. Revista Brasileira de Educação, 17, 127-155.
Freitas, D. N. T. (2004). Avaliação da Educação Básica e ação normativa federal. Cadernos de Pesquisa, 34(123), 663-689.
Freitas, L. C.; Sordi, M. R. L.; Malavasi, M. M. S. & Freitas, H. C. L. (2009). Avaliação Educacional: caminhando na contramão. Petrópolis, RJ: Vozes.
Freitas, L. C. (2007). Eliminação adiada: o ocaso das classes populares no interior da escola e a ocultação da (má) qualidade do ensino. Educação & Sociedade, 28(100), 965-987.
Gentili, P. & Silva, T. T. (Org.). (2001) Neoliberalismo, qualidade total e educação: visões crÃticas (10. ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Horta Neto, J. L. (2010). Avaliação Externa de escolas e sistemas: questões presentes no debate sobre o tema. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 91(227), 84-104.
INEP — Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais AnÃsio Teixeira. (2018). Aprimoramentos no Sistema de Avaliação da Educação Básica ampliarão a produção de evidências educacionais. BrasÃlia, DF.
INEP — Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais AnÃsio Teixeira. (2018). Saeb: documentos de referência (versão 1.0). BrasÃlia, DF.
INEP — Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais AnÃsio Teixeira. (2019). Matrizes e Escalas. BrasÃlia, DF.
Lakatos, E. M. & Marconi, M. A. (1991). Fundamentos de Metodologia CientÃfica. São Paulo, SP: Atlas.
Lélis, U. A. (2015). As atuais configurações do Estado e os processos de multiregulações das polÃticas de formação de professores da Educação do Campo — Pedagogia do Campo/PRONERA. 471f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia, MG.
Lélis, U. A.; Richter. L. M.; Souza, V. A. & Eulálio, W. E. S. (2020). Redes de polÃticas, terceiro setor e os movimentos de privatização da educação brasileira. Revista Brasileira de Educação do Campo, 5, 01-29.
Macedo, E. (2018). “A Base é a Baseâ€. E o currÃculo, o que é? In: M. A. S. Aguiar & L. F. Dourado. (Org). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. (28-33). Recife, PE: ANPAE.
Mészáros, I. (2008). A educação para além do capital. Tradução de I. Tavares (2. ed.). São Paulo, SP: Boitempo.
Mota Júnior, W. P. & Maués, O. C. (2014). O Banco Mundial e as PolÃticas Educacionais Brasileiras. Educação & Realidade, 39(4), 1137-1152.
Orso, P. J. (2011). O desafio da formação do educador na perspectiva do marxismo. Revista HISTEDBR on line, 11(41), 58-73.
Pasian, M. S.; Veltrone, A. A. & Caetano, N. C. S. P. (2012). Avaliações educacionais e seus resultados: revelando ou omitindo a realidade brasileira sobre o fracasso escolar. Revista Eletrônica de Educação, 6(2), 440-456.
Brasil. (2014). Lei n° 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE. BrasÃlia, DF: Diário Oficial da União.
Santos Filho, J. C. (2002). Pesquisa Educacional: quantidade-qualidade. In: J. C. Santos Filho & S. S. Gamboa (Org.). Pesquisa Educacional: quantidade-qualidade. (5. ed., pp. 01-111). São Paulo, SP: Cortez.
Saviani, D. (2013). A pedagogia histórico-crÃtica, as lutas de classe e a educação escolar. Germinal, 5(2), 25-46.
Saviani, D. (2020). A pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas, SP: Autores Associados.
Silva, G.; Silva, A. V. & Santos, I. M. S. (2019). O IDEB e as polÃticas públicas educacionais: estratégias, efeitos e consequências. Exitus, 9(1), 258-285.
Sousa, S. Z. & Oliveira, R. P. (2010). Sistemas Estaduais de Avaliação: uso dos resultados, implicações e tendências. Cadernos de Pesquisa, 40(141), 793-822.
Torres, R. M. (1998). Melhorar a qualidade da Educação Básica? As estratégias do Banco Mundial. In.: L. Tommasi; M. J. Warde & S. Haddad. (Org). O Banco Mundial e as PolÃticas Educacionais. (2. ed., pp. 125-193). São Paulo, SP: Cortez.
Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo, SP: Atlas.
Unesco. (1990). Declaração mundial sobre educação para todos e plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, Tailândia: UNESCO.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.