The use of measurement units in the study of elementary operations in an Arithmetic edited by a Franciscan Sister for a female audience
Keywords:
History of Mathematics Education, Measurement Units, Elementary Operations, Franciscan Sisters, Female ProtagonismAbstract
The paper aims to investigate how measurement units were used in the study of elementary operations, in a book on Arithmetic of the 20th century, edited by Sister Valesca Volkmer, for the female audience. It has a qualitative approach, based on cultural history for the analysis of a book of Arithmetic of the 3rd primary year, edited by a religious of the Congregation of the Franciscan Sisters, located in the municipality of São Leopoldo, state of Rio Grande do Sul. The book contains operations with natural numbers, ordinary and decimal fractions and notions of geometry. Units of measurement for length, capacity, mass, time and money are used in the study of elementary operations with natural numbers and ordinary and decimal fractions, in a practical and utilitarian way for the students. It is considered that this book presents a proposal that educated generations of students from Franciscan institutions to solve everyday situations, from didactic material for Mathematics classes produced by the Franciscan Sisters themselves.
Downloads
References
Almeida, J. S. (1998). Mulher e educação: a paixão pelo possÃvel. São Paulo, SP: UNESP.
Bohnen, A. & Ullmann, R. A. (1989). A Atividade dos JesuÃtas de São Leopoldo. São Leopoldo, RS: Unisinos.
Britto, S. L. M. (2016). O ensino da aritmética nas escolas paroquiais católicas e no Ginásio Conceição, sob a ótica dos JesuÃtas nos séculos XIX e XX. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Luterana do Brasil. Canoas, RS.
Britto, S. L. M.; Bayer, A. & Kuhn, M. C. (2020). A contribuição dos JesuÃtas para o ensino da Matemática no Rio Grande do Sul. São Leopoldo, RS: Ed. Unisinos.
Cellard, A. (2008). A análise documental. In: J. Poupart; J. P. Deslauriers; L. Groulx; A. Laperriere; R. Mayer & A. Pires (Ed.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. (pp. 295-316). Petrópolis, RJ: Vozes.
Chartier, R. (1990). A História Cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel.
Collegio São José. (1922). Lembrança do 50º Anniversário da vinda das Irmans Franciscanas ao Brasil e da fundação do Collegio São José em São Leopoldo – 1872 a 1922. São Leopoldo, RS.
Costa, D. A. (2014). As concepções e contribuições de Pestalozzi, Grube, Parker e Dewey para o ensino da aritmética no nÃvel elementar: o conceito de número. História da Educação, 18(42), 37-59.
Flesch, B. (1993). História da Congregação das Irmãs Franciscanas da Penitência e Caridade Cristã no Brasil (1872-1951). Porto Alegre, RS: Metrópole.
Kreutz, L. & Arendt, I. C. (Org.). (2007). Livros escolares das Escolas da Imigração Alemã no Brasil (1832-1940) (v. III). São Leopoldo, RS: Unisinos.
Kuhn, M. C. (2015). O ensino da matemática nas escolas evangélicas luteranas do Rio Grande do Sul durante a primeira metade do século XX. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Luterana do Brasil. Canoas, RS.
Prost, A. (2008). Doze lições sobre a História. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Rambo, A. B. (1996). A escola comunitária teuto-brasileira católica: a associação de professores e a escola normal. São Leopoldo, RS: Unisinos.
Roche, J. (1969). A Colonização Alemã e o Rio Grande do Sul. (v. 1 e 2). Porto Alegre, RS: Editora Globo.
Rupolo, I. (2001). Irmãs Franciscanas no Rio Grande do Sul e compromisso educacional. Revista Vidya, ed. especial, 83-98.
Tambara, E. (1998). Profissionalização, escola normal e feminilização: magistério sul-rio-grandense de instrução pública no século XIX. Revista História da Educação, 3, 35-58.
Volkmer, V. [s.d.]. Aritmética – Coleção S. T. – 3º ano do Curso Primário. Porto Alegre, RS: Livraria Selbach.
Werle, F. O. C. (1996). Feminização do magistério como estratégia de expansão da instrução pública. Revista de Educação Pública, 5(7), 187-200.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.