Reflections about Mathematics evaluations of 1955 by a student at Colégio São José, in São Leopoldo/RS

Authors

10.37001/ripem.v14i1.3609

Keywords:

History of Education, School Culture, Colégio São José, Evaluations Notebook, Mathematics

Abstract

The article brings analysis of Mathematics evaluations of 1955, by a student in the 4th grade at Colégio São José of the Franciscan Sisters in São Leopoldo, Rio Grande do Sul. It has a qualitative approach, through the documentary analysis of a notebook, located at Museu do Colégio São José. Based on references about school culture, the five Mathematics evaluations present in the notebook were investigated, identifying the contents involved, the number of questions in each quiz, the resolution procedures used in the questions and the records of written notes. The contents involved were 2nd degree inequalities, cartesian system, 1st and 2nd degree functions and plane geometry, totaling 12 questions. These questions involve proofs of theorems and application of rules in mathematical exercises. Therefore, it is observed that the questions proposed in the Mathematics evaluations explore theory through the practical application of rules and theorems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Colégio São José (1955). Ata de resultados finais. São Leopoldo, RS: Arquivos do Colégio São José.

Colégio São José (1955). Ata nº 39 de Formatura. São Leopoldo, RS: Arquivos do Colégio São José.

Bohnen, A. & Ullmann, R. A. (1989). A Atividade dos Jesuítas de São Leopoldo. São Leopoldo, RS: Unisinos.

Britto, S. L. M. (2016). O ensino da aritmética nas escolas paroquiais católicas e no Ginásio Conceição, sob a ótica dos Jesuítas nos séculos XIX e XX. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Luterana do Brasil. Canoas, RS.

Britto, S. L. M.; Bayer, A. & Kuhn, M. C. (2020). A contribuição dos Jesuítas para o ensino da Matemática no Rio Grande do Sul. São Leopoldo, RS: Unisinos.

Cellard, A. (2008). A análise documental. In: J. Poupart; J. P. Deslaurirs; L. Groulx; A. Laperrière; R. Mayer & A. Pires ; A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos (Tradução de tradução de A. C. Nasser). Petrópolis, RJ: Vozes.

Certeau, M. (1982). A escrita da História. Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária.

Chartier, A. M. (2007). Os cadernos escolares: organizar os saberes, escrevendo-os. Revista de Educação Pública, 16(32), 13-33.

Chervel, A. (1990). História das disciplinas escolares — reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, 2, 177-229.

Flesch, I. B. (1993). História da Congregação das Irmãs Franciscanas da Penitência e Caridade Cristã no Brasil (1872-1951). Porto Alegre, RS: Metrópole.

Julia, D. (2001). A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, 1, 9-43.

Kirchner, C. A. S. M. (2018). A análise do caderno escolar como recurso didático nas aulas de História da Educação. Pedagogia em Foco, 13(10), 159-169.

Kuhn, M. C. (2015). O ensino da matemática nas escolas evangélicas luteranas do Rio Grande do Sul durante a primeira metade do século XX. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Luterana do Brasil. Canoas, RS.

Prost, A. (2008). Doze lições sobre a História. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Rambo, A. B. (1996). A escola comunitária teuto-brasileira católica: a associação de professores e a escola normal. São Leopoldo, RS: Unisinos.

Rupolo, I. (2001). Irmãs Franciscanas no Rio Grande do Sul e compromisso educacional. Revista Vidya, ed. esp., 83-98.

Santos, M. A. A. (1955). Sabatinas. Registro nº CSJ. 119. São Leopoldo, RS: Acervo Documental do Memorial do Colégio São José.

Published

2024-01-01

How to Cite

Kuhn, M. C., & Britto, S. L. M. (2024). Reflections about Mathematics evaluations of 1955 by a student at Colégio São José, in São Leopoldo/RS. International Journal for Research in Mathematics Education, 14(1), 1-14. https://doi.org/10.37001/ripem.v14i1.3609