High School Financial Education: developing financial protagonism
Keywords:
High School, Financial Education, Financial Protagonism, Problem SolvingAbstract
The objective was to investigate activities for the development of financial protagonism in the context of Entrepreneurship with senior high school students. The research is qualitative and involved the participation of thirteen students in seven in-person meetings. Open-ended problems were proposed, stimulating the students' critical and creative skills. The results indicate that the students improved the ability to analyze and interpret financial data and their skill in performing mathematical calculations applied to the entrepreneurial context. They have also developed the competence to make decisions based on financial information, considering pricing strategies aimed at maximizing profits and ensuring business sustainability. The contributions of the activities to Financial Education emerged from the students' practice with the sequence of activities applied in solving open-ended problems, equipping them for financial decision-making and leading to financial protagonism.
Downloads
References
Allevato, N. S. G. (2005). Associando o computador à resolução de problemas fechados: análise de uma experiência. 127 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Rio Claro, SP.
Allevato, N. & Vieira, G. (2016). Do ensino através da resolução de problemas abertos às investigações matemáticas: possibilidades para a aprendizagem. Quadrante, XXV(1), 113-131.
Ayllón, M.; Gómez, I. & Ballesta-Claver, J. (2016). Mathematical thinking and creativity through mathematical problem posing and solving. Propósitos y Representaciones, 4(1), 169-218.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. (2000). Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília, DF.
Brasil. Decreto 7.397 de 22 dezembro de 2010. (2010). Institui a estratégia nacional de educação financeira - ENEF. Brasília, DF.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília, DF.
Bravo, J. A. F. & Sánchez, J. J. B. (2012). Incidencia de la invención y reconstrucción de problemas en la competencia matemática. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 32, 29-43.
Dolabela, F. (2003). Pedagogia Empreendedora. São Paulo, SP: Editora de Cultura.
Figueiredo, F. F.; Groenwald, C. L. O. & Recalcati, L. A. (2019). A (re)formulação e resolução de problemas com o uso de recursos tecnológicos digitais na Educação Matemática Financeira. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana. 10(2), 1-18.
Fonseca, M. G. & Gontijo, C. H. (2020). Pensamento crítico e criativo em Matemática em diretrizes curriculares nacionais. Ensino em Re-Vista, 27, 956-978.
Gontijo, C. H. (2007). Criatividade em Matemática: identificação e promoção de talentos criativos. Revista Educação, 32, 481-494.
Nobre, L. H. N. et al. (2016). Estratégias de precificação de novos serviços em pequenas e médias empresas. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, 9(3), 3-20.
Nunes, K. R. A. (2016). Criatividade e criação na aula de matemática. Revista Pátio, 1(80), 1-21.
OECD. (2005) Recommendation on Principles and Good Practices for Financial Education and Awareness. OECD Publishing: Paris.
Ponte, J. P.; Brocardo, J. & Oliveira, H. (2009). Investigações matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Suzuki, R. & Mastine, A. C. (2014). Educação financeira e resolução de problemas no combate ao consumismo e endividamento: relato de uma experiência. In: Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. Londrina, PR: SEED/PR.
Rossetto, J. C.; Schneider, T.; Quartieri, M. T. & Oliveira, E. C. (2020). Educação financeira crítica: uma prática pedagógica para a educação de jovens e adultos. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 15, 01-24.
Sella, M. da G. M. (2013). Matemática Financeira e o Empreendedorismo: uma possibilidade no ensino de jovens e adultos. In: Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE, 1, 1-16. Curitiba, PR: SEED/PR.
Silva, J. S. da. (2011). O planejamento no enfoque emergente. 237 f. Tese (Doutorado em Ensino). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS.
Silva, A. M. & Powell, A. B. (2013). Um programa de educação financeira para a matemática escolar da educação básica. In: Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Curitiba, PR.
Silva, G. L. R. (2022). Cartilha com noções de contabilidade para jovens concluintes do ensino médio. 74 f. Dissertação (Mestrado profissional em gestão, planejamento e ensino). Centro Universitário Vale do Rio Verde. Três Corações, MG.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.