Tiktok in mathematics classes: an analysis of video production for learning the concept of fractions in the 6th grade of elementary school

Authors

10.37001/ripem.v15i2.4355

Keywords:

Fraction Concept, Elementary School, TikTok, Educational Resource, Learning

Abstract

This article investigates the pedagogical potential of TikTok in teaching the concept of fractions to 6th-grade elementary school students. Justified by the need to improve mathematics performance, the study presents TikTok as an educational resource aligned with the interests of digitally connected students. The research explores the pedagogical possibilities of student-produced videos on the TikTok platform. The methodology, qualitative and exploratory in nature, includes questionnaires, interviews, and observations conducted with two 6th-grade classes. The results indicate that students developed an understanding of the concept of fractions, as evidenced by their explanations and the practical application of concepts. The final considerations highlight TikTok’s effectiveness as an educational tool and suggest conducting future research in other curriculum areas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, A. R. & Ribeiro, M. (2019). Conhecimento especializado do professor que ensina matemática no tópico das frações: discutindo quantidades discretas. Trilhas Pedagógicas, Pirassununga, 9(11), 126-143.

Amaral, R. B. (2013). Vídeo na Sala de Aula de Matemática: Que possibilidades? Educação Matemática em Revista, 18(40), 38-47.

Araújo, J. L. & Borba, M. C. (2023). Construindo Pesquisas Coletivamente em Educação Matemática. 2(3). Belo Horizonte: Autêntica.

Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (1994). Investigação Qualitativa em Educação. 3(3). Portugal: Porto.

Borba, M. C.; Almeida, H. R. F. L. & Gracias, T. A. S. Pesquisa em Ensino e Sala de Aula: Diferentes Vozes em uma Investigação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

Borba, M. C. & Oechsler, V. (2018). Tecnologias na educação: o uso dos vídeos em sala de aula. RBECT, 11(2), 181-213.

Borba, M. C.; Scucuglia, R. & Gadanidis, G. (2014). Fases das tecnologias digitais em educação matemática. 4(5). Belo Horizonte: Autêntica.

Borba, M. C. & Xavier, J. F. (2022). Vídeos curtos na perspectiva dos seres- humanos-com-mídias e da Teoria da Atividade. INTERMATHS, 3(2), 4-18.

Brasil. Lei nº 14.533/23: Institui a Política Nacional de Educação Digital. (2023). Brasília, DF.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2022). Resultados do Sistema de Avaliação da Educação Básica (SAEB). Brasília, DF.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília, DF.

Cardoso, V. C.; Kato, L. A. & Oliveira, S. R. (2014). Where to learn math? A study of access to an educational channel on YouTube. The RIPEM, Brasília, 4(3), 45-62.

Cardoso, V. C.; Oliveira, S. R. & Kato, L. A. (2015). A study on the semiotic representations and the cognitive theory of multimedia learning in math classes using digital videos. The RIPEM, 5(1), 36-54.

Ferrés, J. (1996). Vídeo e Educação. tradução J. A. Lorens. (2. ed.). Porto Alegre, RS: Artes Médicas.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. 2(3). São Paulo: Atlas.

Goldenberg, M. (2004). A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 3(8). Rio de Janeiro: Record.

Justulin, A. M. & Pirola, N. A. (2008). Um estudo sobre as relações entre as atitudes em relação à Matemática e a resolução de problemas envolvendo frações. In: Anais do 12º Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação (pp. 304-314). Rio Claro, SP.

Mansur, D. R. & Altoé, R. O. (2021). Ferramenta Tecnológica para realização de Revisão de Literatura em Pesquisas Científicas: Importação e Tratamento de Dados. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco, 10(1), 8-28.

Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning. 3(2). New York: Cambridge University Press.

Milani, M. L. C.; Kato, L. A. & Cardoso, V. C. (2015). Modelagem matemática e aprendizagem de geometria: possíveis aproximações por meio de vídeos. Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 6(2), 1-13.

Monteiro, J. C. S. (2020). TikTok como Novo Suporte Midiático para a Aprendizagem Criativa. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos, 1(2), 5-20.

Moran, J. M. (1995). O Vídeo na Sala de Aula. Comunicação e Educação, 2(3), 27-35.

Oechsler, V.; Fontes, B. C. & Borba, M. C. (2017). Etapas da produção de vídeos por alunos da educação básica: uma experiência na aula de matemática. Revista Brasileira de Educação Básica, 2(1), 71–80.

Rocha, C. J. T. & Farias, S. A. (2020). Metodologias Ativas de Aprendizagem Possíveis ao Ensino De Ciências E Matemática. REAMEC, 8(2), 69-87.

Soriano, V. A.; Plaza, M. G.; Perez, M. L. P. M.; Climent, J. C. N.; Martinez, J. M. S. & Martinez, D. S. (2021). Los conceptos fundamentales de las matemáticas através de la experiencia. Memorias del Programa de Redes-I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria (pp. 638-665). Alicante, AL.

Souza, R. S. (2022). Alimentos e TikTok: uma proposta de aprendizagem significativa e interdisciplinar para o ensino de Ciências da Natureza e Matemática. 2022. 88 f. Dissertação de mestrado (Educação Básica) – UFRJ.

Stoica, A. (2015). Using Math Projects in Teachingand Learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Romênia, 180(65), 702-708.

Thees, A. (2019). “Aprendi no YouTube!”: investigação sobre estudar matemática com videoaulas. 2019. 260 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade FederaldoEstadodo RiodeJaneiro, Rio de Janeiro, RJ.

Tiktok. Make Your Day. (2020).

Vázquez, L. M. (2023). TikTok como recurso para el Aprendizaje Matemático enTelesecundaria. Revista Científica Multidisciplinar Ciência Latina, 7(2), 6059-6075.

Wang, Y. (2020). Influence of camera view on TikTok users’ presence, immersion, andadoption intent. Computers in Human Behavior, 110(78), 106373-106379.

Zofío, M. G. (2021). Dale La Vuelta a Tu Clase Con TIKTOK. 2021. 89 f. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Formação de Professores e Educadores, Faculdade de Oviedo, Oviedo.

Published

2025-05-01

How to Cite

Welmer, M. S. W. ., & Cardoso, V. C. . (2025). Tiktok in mathematics classes: an analysis of video production for learning the concept of fractions in the 6th grade of elementary school. International Journal for Research in Mathematics Education, 15(2), 1-15. https://doi.org/10.37001/ripem.v15i2.4355