Analysis of an educational product for the teaching of linear correlation and simple linear regression based on the indicators of didactic suitability

Authors

10.37001/ripem.v15i1.4425

Keywords:

Linear Correlation, Simple Linear Regression, Educational Product, Profmat, Didactic Suitability

Abstract

This article is the result of a study in the context of teacher education that teaches Probability and Statistics, which focuses on the educational products developed by the Professional Postgraduate Program in Mathematics in Networked. In order to analyze the structure of an educational product developed for the teaching of linear correlation and simple linear regression, the study adopted a bibliographic analysis methodology, which allowed the delimitation of the analysis material. Under the reference of the criteria of didactic suitability, the results showed that the structure contemplates epistemic suitability, but in relation to the other suitability it was fragile. In general, the analysis showed that the structure presents the predominance of evidence of an expository approach, centered on the teacher and that does not consider affective aspects, interests and needs of the students. In addition, the data show a lack of mediation in the exploratory aspect in relation to the use of digital resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amorim, L. C.; Gusmão, T. C. R. S. & Magina, S. M. P. (2021). Produtos notáveis e emoções: uma análise de práticas matemáticas sob o viés dos Critérios de Idoneidade Didática. Revemop, 3, 1-25.

Araújo, J. R. A. & Abar, C. A. A. P. (2019). Contribuições do GeoGebra nas dialéticas de uma situação didática para o estudo das Medidas de Tendência Central. Educação Matemática Debate, 3(9), 282-302.

Beltrán-Pellicer, P. & Godino, J. D. (2020). An onto-semiotic approach to the analysis of the affective domain in mathematics education. Cambridge Journal of Education, 50(1), 1-20.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília, DF: MEC/SEB.

Brasil. (2024) Regimento do Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional – Profmat. Brasília, DF.

Breda, A.; Rosário Lima, V. M.; Villela, M.; Font, V. & Silva, J. F. (2016). Estudo de caso sobre análise em didática realizado em um trabalho final do mestrado profissional PROFMAT. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 29, 911-919.

Brousseau, G. (1986). Fondements et méthodes de la didactique des Mathématiques. Researches en Didactique des Mathématiques, 7(2), 33-115.

Brousseau, G. (1997). Theory of didactical situations in mathematics. Dordrecht: Kluwer A. P.

Freudenthal, H. (1983). Didactical phenomenology of mathematical structures. Dordrecht: Reidel.

Godino, J. D. (2011). Indicadores de adequação didática dos processos de ensino e aprendizagem de matemática. In: Anais da XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática (pp. 1-20). Recife, PE.

Godino, J. D. (2021). De la ingeniería a la idoneidad didáctica en educación matemática [Da engenharia à adequação didática na educação matemática]. Revemop, 3, p. 1-26.

Godino, J. D.; Batanero, C.; Burgos, M. & Gea, M. M. (2021). Uma perspectiva ontossemiótica de problemas e métodos de pesquisa em educação matemática. Revemop, 3, p. 1- 30.

Gonçalves, G. M. & Fernandes, J. A. (2019). Metodologia trabalho de projeto no ensino de testes de hipóteses: uma análise da idoneidade didática. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 14(2), 1-20.

Martins, A. C. (2022). Critérios de idoneidade didática evidenciados em um processo formativo com futuros professores de Matemática, pautado na elaboração de um plano de aula na perspectiva da Gamificação. 141f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal de Ouro Preto. Ouro Preto, MG.

Moreira, H. & Caleffe, L. G. (2006). Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro, RJ: DP&A.

Queiroz, M. V. F. (2020). Correlação linear e regressão linear simples no conteúdo de matemática do ensino médio. 72f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática). Universidade Federal de Campina Grande. Campina Grande, PB.

Zabala, A. (1998). A Prática educativa: como ensinar. Porto Alegre, RS: Artmed.

Published

2025-02-20

How to Cite

Araújo, J. R. A., & Tinti, D. da S. (2025). Analysis of an educational product for the teaching of linear correlation and simple linear regression based on the indicators of didactic suitability. International Journal for Research in Mathematics Education, 15(1), 1-27. https://doi.org/10.37001/ripem.v15i1.4425