Statistical Literacy in the Mathematics Degree Curriculum

Authors

10.37001/ripem.v15i2.4460

Keywords:

Statistical Literacy, Degree in Mathematics, Teacher Training

Abstract

The current bibliography highlights the importance of mathematics teachers in teaching Statistics despite initial training through a Degree in Mathematics that emphasizes specific content to the detriment of Statistics Education. Statistical Literacy emerges as essential for a critical understanding of statistical methods, in this context, this research aimed to analyze the curricula of Mathematics degrees in Pernambuco from the perspective of Statistical Literacy, presenting the convergences and divergences of these curricula with the elements of Statistical Literacy. For this, we selected 22 Mathematics Degree courses in Pernambuco where, using content analysis of the Pedagogical Course Projects (PPCs) of these Degrees. After a discussion about their convergences and divergences with the elements of Statistical Literacy, it is highlighted that the Higher Education Institutions analyzed recognize the importance of the critical development of graduates as citizens, aiming to train professionals capable of contextualized teaching focused on Statistical Literacy. students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70.

Batanero, C. (2006). Educación estadística en la matemática escolar: retos para la enseñanza y la formación del professor (documento de discusión). Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 1(8), 63-75.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 9, de 8 de maio de 2001. (2001). Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF.

Brasil. Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília, DF.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. (2019). Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, DF.

Campos, C. R. (2007). A educação estatística: uma investigação acerca dos aspectos relevantes à didática da Estatística em cursos de graduação. 242f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas. São Paulo, SP.

Campos, C. R.; Wodewotzki, M. L. L. & Jacobini, O. R. (2011). Educação estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Cavalcanti, J. D. B. (2016). Reflexões e encaminhamentos sobre a formação de professores nos cursos de Licenciatura em Matemática. In: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo, SP.

Cazorla, I. M.; Samá, S.; Velasque, L. S.; Nascimento, L. M. & Diniz, L. N. (2020). Reflexões sobre o papel da Educação Estatística na formação de professores no contexto da pandemia da Covid-19. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 13(4), 437-449.

Chance, B. (2002). Components of Statistical Thinking and Implications for Instruction and Assessment. Journal of Statistics Education, 10(3).https://doi.org/10.1080/10691898.2002.11910677

Costa Júnior, J. R. & Monteiro, C. E. F. (2020). A importância do letramento estatístico na Licenciatura em Matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, 9(19), 624–646. https://doi.org/10.33871/22385800.2020.9.19.624-646

Costa, A. & Nacarato, A. M. (2011). A estocástica na formação do professor de matemática: percepções de professores e de formadores. Bolema, 24(39), 367-386.

Delmas, R. C. (2002). Statistical literacy, reasoning and thinking: a commentary. Journal of Statistics Education, 10(3).

Flick, U. (2009). Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução de J. E. Costa. (3. ed.). Porto Alegre, RS: Artmed.

Freire, P. (2010). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. (41. ed.). São Paulo, SP: Paz e Terra.

Gal, I. (2002). Adults’ statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25.

Garfield, J. (2002). The Challenge of Developing Statistical Reasoning. Journal of Statistics Education, 10(3). https://doi.org/10.1080/10691898.2002.11910676

Gerhardt, T. E. & Silveira, D. T. (2009). Métodos de pesquisa. Porto Alegre, RS: Plageder.

Giordano, C. C. (2016). O desenvolvimento do letramento estatístico por meio de projetos: um estudo com alunos do Ensino Médio. 155f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP.

Jesus, A. R. (2010). Currículo e educação: conceito e questões no contexto educacional. In: Anais do VIII Congresso Nacional de Educação da PUCPR - EDUCERE e III Congresso Ibero-Americano sobre Violências nas Escolas. Curitiba, PR.

Lima, S. O.; Lima, R. F.; Silva, A. W. J. & Giordano, C. C. (2022). Ensino de Estatística, Probabilidade e Combinatória na Educação Básica: os novos desafios da BNCC. Revista Baiana de Educação Matemática, 3(1), e202209. https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.15640

Lopes, A. R. C. & Macedo, E. (2011). Teorias de currículo. São Paulo, SP: Cortez.

Lopes, C. E. (2013). Educação Estatística no curso de Licenciatura em Matemática. Bolema, 27(47), 901-915.

Luna, L. C. & Felisberto Carvalho, J. I. (2019). “Oi, quem está olhando minhas estatísticas?” – Uma discussão do desempenho de estudantes da educação básica sobre média aritmética. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 15(33), 151-166.

Minayo, M. C. S.; Derlandes, S. F. & Gomes, R. (2009). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. (28. ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Monteiro, C. E. F. (2016). Letramento estatístico: conhecimento fundamental para a compreensão do mundo na contemporaneidade. In: Anais do IX EPBEM. Campina Grande, PB.

Moreira, A. F. B. (2001). Currículo, cultura e formação de professores. Educar em Revista, (17), 39–52.

Neto, J. S.; Reuter, C. A. C. & Gomes, E. B. (2022). Os currículos dos cursos de Matemática nas instituições de Ensino Superior públicas da Amazônia Paraense e a formação de professores reflexivos. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 12(1), 200-221. https://doi.org/10.37001/ripem.v12i1.2859

Ponte, J. P.; Brocardo, J. & Oliveira, H. (2019). Investigações matemáticas na sala de aula. (Nova ed.). Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Porciúncula, M.; Samá, S.; Arimatéa Rocha, C. & Felisberto Carvalho, J. I. (2018). Every citizen needs to know statistics! What are we doing? Brazilian research in statistics education. In: A. H. L. Ribeiro & R. F. S. Borba (Orgs.), Mathematics education in Brazil (pp. 1-22). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-93455-6_13

Rumsey, D. J. (2002). Statistical literacy as a goal for introductory statistics courses. Journal of Statistics Education, 10(3).

Sacristán, J. G. (2000). O currículo: uma reflexão sobre a prática. Tradução de E. F. F. Rosa. (3. ed.). Porto Alegre, RS: Artmed.

Schreiber, K. P. & Porciúncula, M. (2019). Mapeamento de pesquisas sobre Educação Estatística na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações: um olhar para a formação de professores de Matemática. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 14, 1-17.

Skovsmose, O. (2001). Educação matemática crítica: a questão da democracia. Campinas, SP: Papirus.

Published

2025-05-12

How to Cite

Correia, M. A. B. ., & Carvalho, J. I. F. de. (2025). Statistical Literacy in the Mathematics Degree Curriculum. International Journal for Research in Mathematics Education, 15(2), 1-15. https://doi.org/10.37001/ripem.v15i2.4460