Curricular Discussions on Mathematics Education for Social (In)Justice(s)
Keywords:
Nancy Fraser, Social Justice, Math CurriculumAbstract
In this essay, I aim to demonstrate how the Mathematics curriculum content in basic education (re)produces social injustices, given its characteristic of being the result of a historical and intentional process of selection following political-economic and/or political-cultural interests. Starting from an intelligible understanding of Social (In)Justice, mobilizing curricular discussions, I turn to two episodes inscribed in the History of Brazilian Mathematics Education to fulfill this objective. Finally, I point to what I believe to be the core of any Mathematics Education that is ultimately concerned with issues of Social Justice.
Downloads
References
Adorno, T. W. (2003). O ensaio como forma. In: T. W. Adorno. Notas de literatura 1 (pp. 15-46). São Paulo: Duas Cidades; Editora 34.
Apple, M. W. (2006). Ideologia e Currículo. Porto Alegre: Artmed.
Apple, M. W. (2013a). Repensando ideologia e currículo. In: A. F. B. Moreira & T. Tadeu (Org.). Currículo, Cultura e Sociedade (pp. 49-69). São Paulo: Cortez Editora.
Apple, M. W. (2013b) A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In: A. F. B. Moreira & T. Tadeu (Org.). Currículo, Cultura e Sociedade (pp. 71-106). São Paulo: Cortez Editora.
Arroyo, M. G. (2013). Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes.
Brito, A. J. (2012). O ensino de matemática no século XVII: entre a religião e as disputas político-econômicas. Zetetiké, 20(38), 11-35.
Burigo, E. Z. (1989). Movimento da Matemática Moderna no Brasil: estudo da ação e do pensamento e do pensamento de educadores nos anos 60. 1989. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.
Burigo, E. Z. (2006). O Movimento da Matemática Moderna no Brasil: encontro de certezas e ambigüidades. Revista Diálogo Educacional, 6(18), 35-47.
D’Ambrosio, B. S. (1987). The dynamics and consequences of the modern mathematics reform movement for Brazilian mathematics education. 1987. Tese. (Doutorado). Indiana University. Bloomington.
D’Ambrósio, U. (1998). Etnomatemática: arte ou técnica de ensinar e conhecer. São Paulo: Editora Ática.
Fischer, M. C. B.; Silva, M. C. L.; Oliveira, M. C. A. & Pinto, N. B. (2007). História do Movimento da Matemática Moderna no Brasil: arquivos e fontes. Guarapuava: Sociedade Brasileira de História da Matemática.
Forst, R. (2010). Contextos da justiça: filosofia política para além do liberalismo e comunitarismo. São Paulo: Boitempo.
Fraser, N. (2024). Capitalismo Canibal: como nosso sistema está devorando a nossa democracia, o cuidado e o planeta e o que podemos fazer a respeito disso. São Paulo: Autonomia Literária.
Fraser, N. (2022). Justiça Interrompida: reflexões críticas sobre a condição pós-socialista. São Paulo: Boitempo.
Fraser, N. (2014). Sobre justiça: lições de Platão, Rawls e Ishiguro. Revista Brasileira de Ciência Política, (15), 265-277.
Fraser, N. (2002). Redistribuição ou reconhecimento? Classe e status na sociedade contemporânea. Intersecções, 4(1), 7-32.
Garnica, A. V. M. (2008). Resgatando oralidades para a História da Matemática e da Educação Matemática brasileiras: o Movimento Matemática Moderna. Zetetiké, 16(2), 173-225.
Gonçalves Filho, C. A. P. (2016). Escola de primeiras letras: o ensino público primário em Pernambuco durante a segunda metade do século. 2016. Tese (Doutorado em História). Universidade Federal de Pernambuco. Recife.
Gutstein, E. (2006). Reading and writing the world with mathematics: toward a pedagogy for social justice. New York: Routledge.
Gutstein, E. (2003a) Home buying while Brown or Black: Teaching mathematics for racial justice. Rethinking Schools, 18(1), 35-37.
Gutstein, E. (2003b). Teaching and learning mathematics for social justice in an urban, Latino school. Journal for Research in Mathematics Education, 34(1), 37-73.
Knijnik, G. (1996). Exclusão e resistência: educação matemática e legitimidade cultural. Porto Alegre: Artes Médicas.
Matos, J. M. & Silva, M. C. L. (2011). O Movimento da Matemática Moderna e diferentes propostas curriculares para o ensino de geometria no Brasil e em Portugal. Bolema, 24(38) 171-196.
Melo, R. (2010). Autonomia, justiça e democracia. Novos estudos CEBRAP, (88), 207-215.
Melo, R. (2023). Nancy Fraser e os dilemas do “pós-socialismo”: Feminismo, democracia e esfera pública. Cadernos de Filosofia Alemã, 28(1), 105-117.
Miorim, M. A. (1998). Introdução à História da Educação Matemática. São Paulo: Atual.
Oliveira, M. C. A.; Silva, M. C. L. & Valente, W. R. (Org.). (2011). O Movimento da Matemática Moderna: história de uma revolução. Juiz de Fora: Ed. UFJF.
Pacheco, J. A. & Pereira, N. (2007). Estudos Curriculares: das teorias aos projectos de escola. Educação em Revista, (45), 197-221.
Pavanello, R. M. (1993). O abandono do ensino de geometria no Brasil: causas e consequências. Zetetiké, 1(1), 7-17.
Pavanello, R. M. (1989). O abandono do ensino de geometria: uma visão histórica. 1989. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Campinas. Campinas.
Peralta, D. A. (2017). Avaliação da aprendizagem e análise do comportamento: recurso interpretativo funcional como saber docente no ensino de conteúdos curriculares de matemática. Porto Alegre: Editora Fi.
Peralta, D. A. (2022). Mulheres, matemática e a proposta curricular das "escolas de primeiras letras": uma perspectiva da ética discursiva habermasiana. Ciência & Educação, 28, 1-18.
Pinar, W. F. (2016). Estudos Curriculares: ensaios selecionados. São Paulo: Cortez.
Pinto, N. B. (2005). Marcas históricas da Matemática moderna no Brasil. Revista Diálogo Educacional, 5(16), 1-14.
Rawls, J. (2016). Uma teoria da justiça. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Ed.
Sacristán, J. G. (1998). O currículo: os conteúdos do ensino ou uma análise da prática? In: J. G. Sacristán & A. I. P. Gómez. Compreender e transformar o ensino (pp. 119-148). Porto Alegre: Artmed.
Santos, M. D. (2011). A instituição do ensino de primeiras letras no Brasil 1757-1827. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Sergipe. São Cristóvão.
Santos, P. C. C., Taveira, F. A. L. & Peralta, D. A. (2022). O Falso Reconhecimento de Mulheres na História da Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, 15(40), 1-22.
Saviani, D. (2009). Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, 14(40), 143-155.
Silva, M. C. L. (2022). Abandono do ensino de geometria e a matemática moderna: uma revisão histórica. Zetetiké, 30, 1-22.
Silva, V. (2007). Osvaldo Sangiorgi e "O fracasso da matemática moderna" no Brasil. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.
Silva, M. C. L. (2006). Movimento da Matemática Moderna – Possíveis leituras de uma cronologia. Revista Diálogo Educacional, 6(18), 49-63.
Soares, F. (2001). Movimento da Matemática Moderna no Brasil: avanço ou retrocesso? 2001. Dissertação (Mestrado em Matemática). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro.
Taveira, F. A. L. (2024). Curriculum, Curricular Justice, and Mathematics Education: a political manifesto. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 14(2), 1-13.
Taveira, F. A. L. (2023). Reconhecimento e Redistribuição: um estudo (comparativo) das injustiças curriculares relacionadas ao provimento de questões de gênero e sexualidade na formação inicial de professoras/es de Matemática. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação para Ciência). Universidade Estadual Paulista. Bauru.
Taveira, F. A. L. & Peralta, D. A. (2023). Contributos filosóficos de Nancy Fraser para estudos e pesquisas em Educação Matemática: feminismo, justiça e capitalismo. Revista de Educação Matemática, 20, 1-12.
Taveira, F. A. L., & Peralta, D. A. (2022). Revisitando o Debate Sobre Justiça Social e Educação Matemática: Uma Perspectiva em Nancy Fraser. Perspectivas da Educação Matemática, 15(40), 1-17.
Valente, W. R. (2008). Osvaldo Sangiorgi e o Movimento da Matemática Moderna no Brasil. Revista Diálogo Educacional, 8(25), 583-613.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.