Challenges of Access and Pedagogical Innovation with Digital Technologies in Mathematics Teaching: Contributions of the TPACK Model
Keywords:
TPACK, Digital Technologies, Mathematics Teaching, Teacher Training, Digital AccessAbstract
This article presents the results of a qualitative research study focused on access to digital technologies, involving Mathematics teachers from public Basic Education schools. The study used interviews incorporating digital tools as part of its methodological strategy. It aimed to investigate the continuing professional development needs of Mathematics teachers regarding access to and use of digital technologies in Mathematics teaching. The research is grounded in the theoretical framework of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK).The interactions among schools from different municipalities revealed that, despite the benefits of employing more dynamic and collaborative teaching methods, the effective implementation of digital technologies still faces challenges such as inadequate infrastructure, barriers to ongoing teacher training, and unequal access to digital resources.
Downloads
References
Ausubel, D. P. (2003). Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva (v. 1). Lisboa, Portugal: Plátano Editora.
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70.
Borba, M. C.; Scucuglia, R. & Gadanidis, G. (2020). Fases das tecnologias digitais em educação matemática: sala de aula e internet em movimento (3. ed.). Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Borba, M. C.; Souto, D. L. P. & Canedo Junior, N. R. (2022). Vídeos na educação matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Born, B. B.; Prado, A. P. D. & Felippe, J. M. F. G. (2019). Profissionalismo docente e estratégias para o seu fortalecimento: entrevista com Lee Shulman. Educação e Pesquisa, 45, e201945002003. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945002003
Farina, I. & Benvenutti, D. B. (2024). Formação continuada de professores: perspectiva humana e emancipatória. Joaçaba, SC: Unoesc. https://www.unoesc.edu.br/wp-content/uploads/2024/03/Formacao-continuada-de-professores-1.pdf
Gomes, E. G. S.; André, R. C. M. & Morais, M. D. (2023). O uso de tecnologias digitais da informação e comunicação fomentando o letramento matemático na formação de professores de Matemática dos Anos Iniciais. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 13(1), 1-20. https://doi.org/10.37001/ripem.v13i1.3122
Koehler, M. J. & Mishra, P. (2005). Teachers learning technology by design. Journal of Computing in Teacher Education, 21(3), 94-102.
Koehler, M. & Mishra, P. (2008). Introducing technological pedagogical content knowledge. In: AACTE Committee on Innovation and Technology (Org.), Handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators (pp. 3-29). Nova York, NY: Routledge.
Manrique, A. L.; Viana, E. A.; Boneto, C.; Ferreira, M. A. H.; Campos, A. M. A.; Takinaga, S. S. & Santos, E. O. (2024). A formação de professores que ensinam matemática e o desenvolvimento de aplicativos sob uma perspectiva inclusiva (4. ed.). São Paulo, SP: LF Editorial.
Martins, C. F. R. & Macêdo, J. A. (2023). Ferramentas digitais: uma possibilidade educacional em tempos de pandemia. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 13(1), 1-17. https://doi.org/10.37001/ripem.v13i1.3326
Minayo, M. C. S. (2001). Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: M. C. S. Minayo (Org.), Pesquisa social: teoria, método e criatividade (21. ed., pp. 9-29). Petrópolis, RJ: Vozes.
Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
Niess, M. L.; Ronau, R. N.; Shafer, K. G.; Driskell, S. O.; Harper, S. R.; Johnston, C. & Kersaint, G. (2009). Mathematics teacher TPACK standards and development model. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 4-24.
Niess, M. L.; Sadri, P. & Lee, K. (2007). Dynamic spreadsheets as learning technology tools: Developing teachers' technology pedagogical content knowledge (TPCK). American Educational Research Association Annual Conference. Chicago, IL.
Palis, G. D. L. R. (2010). O conhecimento tecnológico, pedagógico e do conteúdo do professor de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, 12(3), 421-453.
Ruas, V. L. O. F.; Macêdo, J. A. & Crisostomo, E. (2024). Decodificando por meio de narrativas o desenvolvimento do TPACK dos docentes de matemática. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 23(51), 153-175. https://doi.org/10.21703/rexe.v23i51.2210
Santos, R. P. & Macêdo, J. A. (2024). As possibilidades didático-pedagógicas do uso de softwares matemáticos no ensino de Matemática durante a pandemia da Covid-19. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 14(1), 1-14. https://doi.org/10.37001/ripem.v14i1.3650
Santos, W. (2023). Lives de Matemática: possibilidades de aprendizagem através do YouTube. Revista Práxis: saberes da extensão, 11(23), 45-51. http://dx.doi.org/10.18265/2318-23692023v11n23p45-51
Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
Silva, B.; Simões Junior, R. & Samá, S. (2024). Technological choices in Statistics: reflections on pedagogical practices in the Brazilian higher education. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 14(3), 1-18. https://doi.org/10.37001/ripem.v14i3.3805
Thompson, A. D. & Mishra, P. (2007-2008). Breaking news: TPCK becomes TPACK! Journal of Computing in Teacher Education, 24(2), 38-64.
Valle, P. R. D. & Ferreira, J. D. L. (2025). Análise de conteúdo na perspectiva de Bardin: contribuições e limitações para a pesquisa qualitativa em educação. Educação em Revista, 41, e49377. https://doi.org/10.1590/0102-469849377
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.