Relations between Mathematics and Art: analysis of some works exhibited at the Mathematical Art Exhibition at UESB
Keywords:
Mathematics, Art, Mathematical Art SalonAbstract
This article is an excerpt from my master's thesis (Meira da Silva, 2021), which explores the connections between mathematics and art expressed by students and teachers in the works produced for the Mathematical Art Salon, an event promoted by the Mathematics Education Study Group at the State University of Southwest Bahia. With a qualitative approach, developed from the analysis of works of art, based on the assumptions of Content Analysis, we sought to answer: What relationships between Mathematics and Art are established by students and teachers of Basic Education and undergraduate students in the works produced for the Mathematical Art Salon? The results reveal an emphasis on geometric knowledge, considering that the majority of the works are based on Geometry concepts; and that this integration of knowledge is significant, as it provides an insight into mathematics, normally seen as a rigid science, with well-defined limits and little room for more contextualized approaches.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. (Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro, 2002). Lisboa: Edições 70. (Obra original publicada em 1977).
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRITO, C. da S.; SANT’ANA, C. C. Formação docente e jogos digitais no ensino de matemática. EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação, [S. l.], v. 7, n. 17, p. 415–434, 2020. DOI: 10.26568/2359-2087.2020.4100. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4100. Acesso em: 06 abr. 2023.
BRITO, C. S.; SANT’ANA, C. C.; SANT’ANA, I. P. Memes com viés matemático e suas potencialidades para o ensino de Matemática. ReviSeM, Ano 2020, N°. 1, p. 173 – 188. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/12019. Acesso em: 06 abr. 2023.
CHIZZOTTI, Antônio. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, vol. 16, núm. 2, 2003, p. 221-236, Universidade do Minho, Braga, Portugal. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37416210. Acesso em: 20 out. 2020.
D’ESQUIVEL, M. O.; SANT’ANA, C. C. Orientações para o ensino de Matemática e a formação do professor primário na Bahia em 1927. In.: Grupo de Estudos em Educação Matemática: Ações cooperativas e colaborativas constituídas por várias vozes. Organizadores: Claudinei de Camargo Sant’Ana; Irani Parolin Santana; Rosimeire dos Santos Amaral. São Carlos: Pedro e João Editores, 2015.
JOLANDEK, E.; PEREIRA, A. L.; MENDES, L. O. Avaliação em larga escala e currículo: relações entre o PISA e a BNCC. Com a Palavra, o Professor, [S. l.], v. 4, n. 10, p. 245–268, 2019. DOI: 10.23864/cpp.v4i10.370. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/370. Acesso em: 26 mar. 2023.
IMBROISI, Margaret; MARTINS, Simone. O que é escultura e o que apreciar nela. História das Artes, 2023. Disponível em: https://www.historiadasartes.com/sala-dos-professores/o-que-e-escultura-e-o-que-apreciar-nela/. Acesso em 07 set. 2023.
INSTALAÇÃO. In.: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2020. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo3648/instalacao . Acesso em: 09 nov. 2020.
MEIRA DA SILVA, V. Matemática e arte: uma análise das obras produzidas para o Salão de Arte Matemática. Orientador: Claudinei de Camargo Sant’Ana. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2021. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/ppgen/wp-content/uploads/2021/11/DISSERTA%C3%87%C3%83O-VERONICE-MEIRA.pdf Acesso em: 30 dez. 2024.
MEIRA DA SILVA, V.; SANT’ANA, C. de C.; SANT’ANA, I. P. Pesquisas que relacionam matemática e arte: uma análise dos trabalhos publicados na biblioteca digital brasileira de teses e dissertações. Com a Palavra, o Professor, [S. l.], v. 7, n. 18, p. 35–56, 2022. DOI: 10.23864/cpp.v7i18.860. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/860. Acesso em: 19 nov. 2023.
OLIVEIRA, T. da S.; SANTANA, E. R. dos S. Uma aula sobre Cálculo algébrico no ensino Remoto Emergencial. Com a Palavra, o Professor, [S. l.], v. 7, n. 19, p. 165–174, 2022. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/895. Acesso em: 9 maio 2023.
PEREIRA, T. S.; SANT’ANA, I. P.; SANT’ANA, C. C. O Ensino Primário de Matemática no Grupo Escolar Conselheiro Zacarias em Valença-Bahia (1920 A 1990). Acervo -Boletim do Centro de Documentação do GHEMAT-SP, v. 3, p. 1-15, 26 jul. 2021. Disponível em: https://ojs.ghemat-brasil.com.br/index.php/ACERVO/article/view/36. Acesso em: 06 abr. 2023.
SANT’ANA, C. C.; SANT’ANA, I. P. Aspectos gerais do ensino de Matemática no estado da Bahia (1890-1970). Com a Palavra, o Professor, [S. l.], v. 4, n. 8, p. 93–105, 2019. DOI: 10.23864/cpp.v4i1.430. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/430. Acesso em: 6 abr. 2023.
SANT´ANA, I. P.; SANT’ANA, C. de C. GEEM - Grupo de Estudos em Educação Matemática. Com a Palavra, o Professor, [S. l.], v. 8, n. 20, p. 116–134, 2023. DOI: 10.23864/cpp.v8i20.941. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/941. Acesso em: 2 set. 2023.
SOUSA, A. S.; SANT’ANA, C. de C. Formação de professores e histórias em quadrinhos na Educação Matemática: possibilidades e desafios. Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 137-152, 2017. DOI: 10.22481/rbba.v6i1.1516. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/1516. Acesso em: 6 abr. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.