Interrelationship between arithmetic, algebra and geometry through mathematical games: a literature review

Authors

10.37001/emr.v30i86.4315

Keywords:

Mathematics, Early years of Elementary School, Learning Triggering Situation

Abstract

This article, an excerpt from a master's degree research, aims to investigate how mathematical games, as a Learning Triggering Situation (SDA), have been used in the Early Years of Elementary School to articulate the different forms of meaning of mathematics. The investigation was carried out through a literature review, through searches in catalogs of theses and dissertations, selections of keywords related to the topic and a temporary cut-off from 2015 to 2022. In total, five master's dissertations were found, but no doctoral theses. With the analysis of the research found, it was possible to conclude that the focus of investigation, whose central theme is games such as SDA, is: the game to teach some mathematical concept or as a tool to teach mathematics. Furthermore, we identified that the game is still very limited to teaching arithmetic, with no research focused on algebraic, geometric significance or exploring the interrelationship between these areas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB 2018.

CARCANHOLO, F. P. de S. Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática. 2015. 127f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia. 2015.

DAVÝDOV, V. V. Tipos de generalización en la enseñanza. Havana: Pueblo y Educación, 1982.

GABILÃO, A. de J. A aprendizagem de estratégias de cálculo mental com jogos didáticos por um grupo de alunos do 3° ano do Ensino Fundamental. 2021. 123f. Dissertação (mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Anhanguera. Campo Grande. 2021.

GASPARELLO, A. G. O jogo matemático na sala de aula: um olhar a partir da Teoria Histórico-Cultural. 2018. 109f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal do Paraná. Curitiba. 2018.

MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. 2011. 249f. Tese (Doutorado em Psicologia da Educação). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Bauru. 2011.

MOURA, M. O. de. A dimensão da alfabetização na educação matemática infantil. In: KISHIMOTO, T. M.; FORMOSINHO, J. O. Em busca da pedagogia da infância: pertencer e participar. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 110-135.

MOURA, M. O. de; ARAUJO, E. S.; SERRÃO, M. I. B. Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos. Linhas Críticas, v. 24, p. 411-430. 2019.

MORETTI, V. D. SOUZA, N. M.M. de. Educação matemática para a aprendizagem e o desenvolvimento infantil. In: MORETTI, V. D. SOUZA, N. M. M. de. Educação matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental Princípios e práticas pedagógicas. 1 ed. São Paulo: Cortez. 2015. p. 15-55.

PEREIRA, P. O uso de jogos e a mediação do professor na abordagem histórico-cultural: primeiras aproximações. 2016. 297f. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de São Carlos. São Carlos. 2016.

SANTOS, S. M. P. Dos. Sentidos e significados do conceito de divisão provenientes de Atividade Orientadora de Ensino. 2016. 132f. Dissertação (Mestrado). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Bauru. 2016.

Published

2025-02-06

How to Cite

Interrelationship between arithmetic, algebra and geometry through mathematical games: a literature review. (2025). Educação Matemática Em Revista, 30(86), 1-14. https://doi.org/10.37001/emr.v30i86.4315