Reflections on the Initial Training of Teachers who Teach Mathematics from the perspective of researchers from Rio Grande do Sul

Authors

10.37001/emr.v30i86.4493

Keywords:

Teacher training, Regional Forum, Mathematics Education

Abstract

The aim of this article is to present the reflections of the 7th Regional Forum on the Initial Training of Teachers who Teach Mathematics, organized by the SBEM-RS. The event was attended by researchers and teachers working in various contexts and levels of education in RS. The regional event sought to integrate and connect the various contexts of these trainers in the search for current Mathematics Education. The opening panel addressed national policies for training teachers who teach mathematics, as well as their challenges and proposals. This was followed by five discussion groups that dealt with various aspects, such as the knowledge inherent to teaching; the professional profile of teacher educators; public curriculum policies, Mathematics Education in Pedagogy degrees, and the education of indigenous, quilombola and rural educators. The reflections of the teacher-researchers were presented in a closing panel in which we noted the involvement and interest of the participants in the topics covered.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

BECKER, F.. Modelos pedagógicos e modelos epistemológicos. In: ____. Educação e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artmed. p. 15-32, 2001.

BERTOLUCCI, M. C.; SILVA, J. A. GD4 - A Formação Inicial em Educação Matemática na Licenciatura em Pedagogia. EMR-RS, v.2, n. 24, p. 86-90, 2023.

BONA, A. S., BÚRIGO, E. Z. GD3 - Reflexões Emergentes quanto à Formação Continuada de Professores que Ensinam Matemática. EMR-RS, v.2, n. 24, p. 83-85, 2023. https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/EMR-RS/article/view/3721/2513

CUNHA, M. I. Aprendizagem da docência em espaços institucionais: é possível fazer avançar o campo da formação de professores? Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 19, n. 3, p. 789-802, nov. 2014.

FIORENTINI, D.; NACARATO, A. M.; FERREIRA, A. C.; LOPES, C. S.; FREITAS, M. T. M.; MISKULIN, R. G. S. Educação em Revista – Dossiê: Educação Matemática. Belo Horizonte, UFMG, n. 36, p. 60-137, 2002.

FIORENTINi, D. A Pesquisa e as Práticas de Formação de Professores de Matemática em face das Políticas Públicas no Brasil. Bolema, Rio Claro (SP), Ano 21, n. 29, p. 43-70, 2008.

GOMES, M. L. M. Os 80 Anos do Primeiro Curso de Matemática Brasileiro: sentidos possíveis de uma comemoração acerca da formação de professores no Brasil. Bolema, Rio Claro (SP), v. 30, n. 55, p. 424 - 438, ago. 2016.

LIMA, M. SAMÁ, S. P. Licenciatura em Matemática e os conhecimentos próprios da docência. EMR-RS, v.2, n. 24, p. 73-78, 2023.

MALTEMPI, M. Educação matemática e tecnologias digitais: reflexões sobre prática e formação docente. Acta Scientiae, Canoas v. 10 n.1 p. 59-67 jan./jun. 2008.

MANRIQUE, A. L.; FERREIRA, G. L. Mediadores e mediação: a inclusão em aulas de matemática. Revista Contrapontos - Eletrônica, vol. 10 - n. 1 - p. 07-13 / jan-abr 2010.

SANTOS, S. A., OGLIARI, L. N. GD5 - O Ensino de Matemática na Formação de Educadores Indígenas, Quilombolas e do Campo: Práticas de Interculturalidade. EMR-RS, v.2, n. 24, p. 91-96, 2023.

SHULMAN, L. S. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.

SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: Foundation of a new reform. Harvard Education Review, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987.

Published

2025-03-27

Issue

Section

Fóruns Regionais de Formação Inicial de professores que ensinam Matemática

How to Cite

Reflections on the Initial Training of Teachers who Teach Mathematics from the perspective of researchers from Rio Grande do Sul. (2025). Educação Matemática Em Revista, 30(86), 1-16. https://doi.org/10.37001/emr.v30i86.4493