Global and ontosemiotic meanings of mathematical practices: an analysis of the didactic-mathematical skills and knowledge of students on Internships in High School

Autores

10.37001/ripem.v14i2.3664

Palavras-chave:

Didactic-Mathematical Skills and Knowledge, Ontosemiotic Focus in High School, Mathematics Teacher Training

Resumo

This article discusses aspects of the formation of didactic-mathematical skills and knowledge of students on a Mathematics Degree course based on the development and analysis of an activity that involved a question from the National High School Examination focusing on a linear function. The investigation, of which the activity is part, was inserted in a qualitative perspective and took as theoretical support the Ontosemiotic Approach with regard to the training of Mathematics teachers. Results lead to the understanding that it is important to have reflective and problematizing training, enabling future teachers to be teacher-researchers. With regard to the development of competence and didactic-mathematical knowledge, there is a commitment on the part of academics to develop resolutions based on didactic principles necessary for pedagogical mediation suitable for high school students.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília, DF: MEC/SEF.

Cury, H. N. (2001). A formação dos formadores de professores de Matemática: quem somos, o que fazemos, o que poderemos fazer?. In: H. N. Cury (Org.) Formação de professores de Matemática: uma visão multifacetada. (pp. 11-28). Porto Alegre, RS: EdiPUCRS.

Filho, G. A. B. (2017). A abordagem de resolução de problemas aplicados ao conteúdo de funções: uma experiência com grupos de estudos do Ensino Médio. 131f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas). Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, SP.

Fiorentini, D. (2005). A formação matemática e didático-pedagógica nas disciplinas da licenciatura em matemática. Revista de Educação, 18, 107-115.

Flemming, D. M., Luz, E. F. & Mello, A. C. C. (2005). Tendências em Educação Matemática. UnisulVirtual, 2(1), 1-87.

Godino, J. D. (2014). Síntesis del Enfoque Ontosemiótico del Conocimiento y la Instrucción Matemática: motivación, supuestos y herramientas teóricas. Granada: Universidad de Granada.

Godino, J. D. (2018). Bases Semióticas, Antropológicas y Cognitivas del Enfoque Ontossemiótico. Granada: Universidade de Granada.

Godino, J., Giacomone, B., Batanero, C. & Font, V. (2017). Enfoque Ontosemiótico de los Conocimientos y Competencias del Profesor de Matemáticas. Bolema, 31(57), 90-113.

Moreira, M. A. (2002). Teorias de Aprendizagem. São Paulo, SP: Editora Pedagógica e Universitária LTDA.

Napar, P. C. P. (2022). A mobilização de competências e conhecimentos didático-matemáticos de licenciandos em Matemática para a docência no Ensino Médio. 437f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Luterana do Brasil. Canoas, RS.

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. (v. 1, 3a. ed.). Barcelona: Paidus Ibérica.

Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. (5a. ed.). São Paulo, SP: Vozes.

Publicado

01-08-2024

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

Napar, P. C. P., & Kaiber, C. T. (2024). Global and ontosemiotic meanings of mathematical practices: an analysis of the didactic-mathematical skills and knowledge of students on Internships in High School. Revista Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 14(2), 1-19. https://doi.org/10.37001/ripem.v14i2.3664