Global and Ontosemiotic Meanings of Mathematical Practices
Keywords:
Didactic-Mathematical Skills and Knowledge, Ontosemiotic Focus in High School, Mathematics Teacher TrainingAbstract
This article discusses aspects of the formation of didactic-mathematical skills and knowledge of students on a Mathematics Degree course based on the development and analysis of an activity that involved a question from the National High School Examination focusing on a linear function. The investigation, of which the activity is part, was inserted in a qualitative perspective and took as theoretical support the Ontosemiotic Approach with regard to the training of Mathematics teachers. Results lead to the understanding that it is important to have reflective and problematizing training, enabling future teachers to be teacher-researchers. With regard to the development of competence and didactic-mathematical knowledge, there is a commitment on the part of academics to develop resolutions based on didactic principles necessary for pedagogical mediation suitable for high school students.
Downloads
References
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília, DF: MEC/SEF.
Cury, H. N. (2001). A formação dos formadores de professores de Matemática: quem somos, o que fazemos, o que poderemos fazer?. In: H. N. Cury (Org.) Formação de professores de Matemática: uma visão multifacetada. (pp. 11-28). Porto Alegre, RS: EdiPUCRS.
Filho, G. A. B. (2017). A abordagem de resolução de problemas aplicados ao conteúdo de funções: uma experiência com grupos de estudos do Ensino Médio. 131f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas). Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, SP.
Fiorentini, D. (2005). A formação matemática e didático-pedagógica nas disciplinas da licenciatura em matemática. Revista de Educação, 18, 107-115.
Flemming, D. M., Luz, E. F. & Mello, A. C. C. (2005). Tendências em Educação Matemática. UnisulVirtual, 2(1), 1-87.
Godino, J. D. (2014). Síntesis del Enfoque Ontosemiótico del Conocimiento y la Instrucción Matemática: motivación, supuestos y herramientas teóricas. Granada: Universidad de Granada.
Godino, J. D. (2018). Bases Semióticas, Antropológicas y Cognitivas del Enfoque Ontossemiótico. Granada: Universidade de Granada.
Godino, J., Giacomone, B., Batanero, C. & Font, V. (2017). Enfoque Ontosemiótico de los Conocimientos y Competencias del Profesor de Matemáticas. Bolema, 31(57), 90-113.
Moreira, M. A. (2002). Teorias de Aprendizagem. São Paulo, SP: Editora Pedagógica e Universitária LTDA.
Napar, P. C. P. (2022). A mobilização de competências e conhecimentos didático-matemáticos de licenciandos em Matemática para a docência no Ensino Médio. 437f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Luterana do Brasil. Canoas, RS.
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. (v. 1, 3a. ed.). Barcelona: Paidus Ibérica.
Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. (5a. ed.). São Paulo, SP: Vozes.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.