The Critical Statistical Education for young people in social, economic and environmental vulnerability through Statistical Learning Projects

Authors

10.37001/ripem.v15i1.3643

Keywords:

Critical Statistical Education, Critical Education, Critical Conscience, Statistical Literacy, Citizenship

Abstract

We present a research, part of a doctoral investigation, on Critical Statistical Education (EEC) in a pre-professionalizing institution that serves young people in situations of social, economic and environmental vulnerability, who developed Statistical Learning Projects (PAE). Our objective was to investigate the aspects of the EEC contemplated in the implementation of the PAE. It is field research of the participant-observer study type and uses data collected in interviews carried out after the conclusion of the PAE. The analysis of the answers to two questions revealed that the young people worked with real situations, enabling the debate of social and political issues. This process boosted the development of EEC characteristics by promoting evidence of a critical awareness of statistics in the social context, preparation to interpret the world and engagement in improving society, for example. The research demonstrated that the PAE is a potential strategy for training citizens with skills related to EEC.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barbosa, W. D. V. (1986). Tempos pós-modernos. In J. Lyotard, A condição pós-moderna (pp. vii-xviii). J. Olympio.

Ben-Zvi, D., & Garfield, J. (2004). Statistical Literacy, Reasoning, and Thinking: Goals, Definitions, and Challenges. In D. Ben-Zvi & J. Garfield (Orgs.), The Challenge of Developing Statistical Literacy, Reasoning and Thinking (pp. 17-46). Kluwer Academic Publishers.

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica.

Brasil. (2020). Escalas de Proficiência do SAEB. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP).

Brasil. (2021). Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica: Planilhas de Resultados (Brasil, estados e municípios). Ministério da Educação.

Campos, C. R. (2007). A Educação Estatística: uma investigação acerca dos aspectos relevantes à didática da estatística em cursos de graduação (Tese de Doutorado). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP.

Campos, C. R., Jacobini, O. R., Wodewotzki, M. L. L., & Ferreira, D. H. L. (2011). Educação Estatística no Contexto da Educação Crítica. Bolema, 24(39), 473-494.

Centro de Convívio dos Meninos Do Mar. (2025). Apresentação. Universidade Federal do Rio Grande.

Costa Neto, P. L. (2002). Estatística (3ª ed.). Edgar Blucher.

delMas, R. C. (2002). What makes the Standard deviation larger or smaller? In Statistics teaching and resource library. University of Minnesota.

Freire, P. (2015). Educação como prática da liberdade. Paz e Terra.

Gal, I. (2002). Adult’s Statistical literacy: Meanings, Components, Responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25.

Gal, I. (2019). Understanding statistical literacy: About knowledge of contexts and models. In J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín, & E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso International Virtual de Educación Estadística (pp. 1-15).

Giroux, H. A. (1997). Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica (Trad. Daniel Bueno). Artes Médicas.

Lefèvre, F. (2017). Discurso do sujeito coletivo: nossos modos de pensar, nosso eu coletivo (1ª ed.). Andreoli.

Letramento Multimídia Estatístico. (2025). Objetivos. Universidade Federal do Rio Grande.

Lima, R. F., & Ripardo, R. B. (2023). Entrelaces entre el discurso matemático y la Educación Matemática Crítica: revelando las relaciones entre el uso de palabras y backgrounds sociales en la resolución de problemas. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 13(4), 1-18.

Lopes, C. E., Souza, A. C., Souza, L. O., & Mendonça, L. O. (2018). O campo de pesquisa da educação Estatística brasileira demarcado pela diversidade temática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 9(2), 1-4.

Nobre, M. (2004). A teoria crítica. Zahar.

Pereira, F. A. P. (2024). A educação estatística crítica no contexto da tecnologia social LeME na formação pré-profissional de jovens em situação de vulnerabilidade social, econômica e ambiental (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Rio Grande, Rio Grande, RS.

Pereira, F. A., & Porciuncula, M. (2023). Fundamentos norteadores da pesquisa em educação estatística crítica: Um mapa teórico. Dynamis (FURB Online), 29(1), 150–172.

Pereira, F. A., Giordano, C. C., & Diniz, L. N. (2023). Desinformação, estatísticas cívicas e a Base Nacional Comum Curricular: O letramento estatístico como suporte à democracia brasileira. Anais da XVI Conferência Interamericana de Educação Matemática, Lima, Peru.

Pfannkuch, M., & Wild, C. (2004). Towards an understanding of Statistical thinking. In D. Ben-Zvi & J. Garfield (Orgs.), The Challenge of Developing Statistical Literacy, Reasoning and Thinking (pp. 17-46). Kluwer Academic Publishers.

Porciúncula, M. (2022). LeME - Letramento Multimídia Estatístico: Projetos de Aprendizagem Estatísticos na Educação Básica e Superior. Appris.

Porciúncula, M., Schreiber, K., & Giordano, C. (Orgs.). (2022). Letramento Multimídia Estatístico: Uma interação entre a pesquisa acadêmica e a realidade escolar dos anos finais do Ensino Fundamental (1ª ed.). Akademy.

Schreiber, K. P., Porciúncula, M., & Almeida, R. (2019). Statistical Literacy: A strategy to promote social justice. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 9(1), 25-44.

Skovsmose, O. (2001). Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Papirus Editora.

Yin, R. K. (2016). Pesquisa qualitativa do início ao fim. Penso.

Published

2025-03-02

How to Cite

Pereira, F. A. ., & Silva, M. P. M. da. (2025). The Critical Statistical Education for young people in social, economic and environmental vulnerability through Statistical Learning Projects. International Journal for Research in Mathematics Education, 15(1), 1-17. https://doi.org/10.37001/ripem.v15i1.3643