Mathematics learning by students with intellectual disabilities: discussions from the perspective of the cultural-historical theory

Authors

10.37001/ripem.v14i5.3733

Keywords:

Intellectual Development Disorder, Inclusive Mathematics Education, Zone of Imminent Development

Abstract

This article analyzed how the conceptions of development and learning from the cultural-historical theory can stimulate the mathematical learning of students with intellectual disabilities. The investigation used data from a master’s degree research project and preliminary analyses of an ongoing doctoral research work. In the master’s research, we identified that the tasks offered only considered students’ current level of development. In the doctoral project, we observed that the mathematical tasks applied in a regular classroom were outside the zone of imminent development and disregarded students’ previous knowledge. Given this context, the subsequent stages of the doctoral research will be planned according to the zone of imminent development. These two studies contain proposals for students to acquire new mathematical concepts based on the perspective of development and learning of the cultural-historical theory, thus disregarding intellectual disability as an impediment. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Psychiatric Association. (2014). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5 (5. ed.). Tradução de M. I. C. Nascimento et al. Porto Alegre, RS: Artmed.

Brasil. (2014). Lei n° 13.005/2014, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF.

Brasil. (2015). Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Edições Câmara.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. (1997). Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília, DF.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2017). Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília, DF.

Castro, M. G. L., & Drago, R. (2013). Síndrome de Down: características e possibilidades de inclusão nas salas de aula da escola comum. In R. Drago, E. Pantaleão, & S. V. Lopes (Orgs.), Educação Especial: Indícios, registros e práticas de inclusão. São Carlos, SP: Pedro & João Editores.

Corrêa, G. (2017). Apropriação do conceito de sistema de numeração decimal por uma criança com síndrome de Down na perspectiva da teoria da formação planejada das ações mentais. 146 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática). Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, ES.

Corrêa, G. A., & Thiengo, E. R. (2017). Jogos do SN Decimal para crianças com Síndrome de Down - Jogo 1: Ganha 100 primeiro. Vitória, ES: Editora do Ifes.

Corrêa, G. A., Thiengo, E. R., & Milli, E. P. (2022). Educação Matemática Inclusiva no Cenário Capixaba: experiências de pesquisa no Programa Educimat. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco. Edição Educimat, 151-165.

Corrêa, G. A., & Thiengo, E. R. (2023). Apropriação do conceito de sistema de numeração decimal por uma criança com trissomia do cromossomo 21 na perspectiva da teoria da formação planejada das ações mentais. In M. P. M. Araújo & R. Drago (Orgs.), Educação especial na perspectiva da educação inclusiva: um caminho em construção (pp. 126-141). Itapiranga, SC: Schreiben.

Corrêa, G. A., Thiengo, E. R., & Souza, M. A. V. (2023). A teoria das ações mentais e aprendizagem matemática de estudantes com deficiência intelectual: uma revisão sistemática de literatura. Revista Paranaense de Educação Matemática, 12(28), 46-62.

Grando, R. C. (2015). Recursos didáticos na educação matemática: jogos e materiais manipulativos. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, 5(2), 393-416.

Horstmeier, A. (2004). Teaching math to people with Down Syndrome and other hands-on learners (1. ed.). USA: Woodbine House.

Kaleff, A. M. M. R., & Rosa, F. M. C. (2019). Ações em busca de um ensino de Matemática mais inclusivo. RIPEM, 1, 8-24.

Mantoan, M. T. E. (2004). O direito de ser, sendo diferente na escola. Revista CEJ, 8(26), 36-44.

Mantoan, M. T. E. (2022). Uma escola hospitaleira. Revista Estudos Aplicados em Educação, 7(13), 5-14.

Martins, P. B., & Curi, E. (2022). Conhecimentos e crenças manifestados por professores que ensinam Matemática e fazem uso de materiais manipuláveis em suas práticas. RIPEM, 12(4), 1-16.

Moreira, L. M. de A., El-Hani, C. N., & Gusmão, F. A. F. (2000). A síndrome de Down e sua patogênese: considerações sobre o determinismo genético. Revista Brasileira de Psiquiatria, 96-99.

Park, J., Bouck, E. C., & Josol, C. K. (2020). Maintenance in mathematics for individuals with intellectual disability: A systematic review of literature. Research in Developmental Disabilities, 105, 1-11.

Prestes, Z. R. (2010). Quando não é quase a mesma coisa - Análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil - Repercussões no Campo Educacional. 295 f. Tese (Programa de Pós-graduação em Educação). Universidade de Brasília, Brasília, DF.

Talizina, N. F. (2001). La formación de los conceptos matemáticos. In N. F. Talizina (Org.), La formación de las habilidades del pensamiento matemático (pp. 07-39). Traducción del ruso al español por Y. V. Solovieva & L. Q. Rojas. San Luis Potosí, México: Facultad de Psicologia, Universidad Autónoma de San Luis Potosí.

Villar, J. M. G., & Kistemann Júnior, M. A. (2017). Situações-problema e atividades lúdicas para discalculia na sala de aula de matemática. Produto Educacional. UFJF, Juiz de Fora, MG.

Vigotski, L. S. (2010a). Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In L. S. Vigotski, A. R. Luria, & A. N. Leontiev, Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem (11. ed.). Tradução de M. P. Villalobos. São Paulo, SP: Ícone.

Vigotski, L. S. (2010b). Psicologia pedagógica (3. ed.). Tradução de P. Bezerra. São Paulo, SP: Martins Fontes.

Vigotski, L. S. (2011). A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. Educação e Pesquisa, 37(4), 861-870.

Vigotski, L. S. (2021). Problemas da defectologia: volume I (1. ed.). Organização, edição, tradução e revisão técnica de Z. Prestes & E. Tunes. São Paulo, SP: Expressão Popular.

Vigotski, L. S. (2022). Obras Completas – Tomo Cinco: Fundamentos de Defectologia. Tradução do Programa de Ações Relativas às Pessoas com Necessidades Especiais (PEE). Cascavel, PR: EDUNIOESTE.

Vigotski, L. S. (2023). Psicologia, desenvolvimento humano e marxismo (1. ed.). Tradução de P. Marques. São Paulo, SP: Hogrefe.

Published

2024-12-20

Issue

Section

Paper

How to Cite

Corrêa, G. de A. ., & Thiengo, E. R. . (2024). Mathematics learning by students with intellectual disabilities: discussions from the perspective of the cultural-historical theory. International Journal for Research in Mathematics Education, 14(5), 1-14. https://doi.org/10.37001/ripem.v14i5.3733