Mathematics teaching and Sign Language: a mediated relationship in deaf education

Authors

10.37001/ripem.v14i5.3766

Keywords:

Mediation, Brazilian Sign Language, Inclusion

Abstract

This research aimed to analyze the role of sign language in the process of teaching and learning mathematics by deaf students in the negotiation of meanings and construction of concepts. Educational Design Research was used as the research method, and the second phase of the design/construction is specifically presented here, in which interviews were conducted with Mathematics teachers, Libras translators and interpreters, parents and deaf students from state public schools in a municipality in the state of Paraná. The data was analyzed using Content Analysis. The results highlight the need for attention to be paid to the teaching of mathematics in deaf education, so that its foundations should be based on an understanding of sign language as a means of learning, valuing deaf culture and visual experiences in the classroom.

 

Downloads

References

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. (Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 3ª reimp. 1ª ed.). São Paulo: Edições 70.

Barbosa, H. H. (2013). Habilidades matemáticas iniciais em crianças surdas e ouvintes. Caderno Cedes, 33 (91), 333-347.

Barojas-Gómez, A.B. & Dovala, I. G. Comprensión de nociones del sistema métrico decima mediada por la LSM em el aula de sordos [17-21]: estudio de casos. Relime, 20(3), 317-344.

Brasil. Lei n 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: Brasília, DF.

Brasil. Decreto n 5.296, de 2 de dezembro de 2004. (2004). Regulamenta as Leis n 10.048, de 8 de novembro de 2000, que dá prioridade de atendimento às pessoas que especifica, e 10.098, de 19 de dezembro de 2000, que estabelece normas gerais e critérios para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, DF.

Brasil. Lei n 13.146, de 6 de julho de 2015. (2015). Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União: Brasília, DF.

Borges, F. B. & Nogueira, C. M. I. (2013). O que muda nas aulas de escolas inclusivas com a presença do intérprete de Libras? In: M. I. Nogueira (Org.) Surdez, inclusão e matemática. Curitiba, PR: CRV.

Costa, W. C. L. (2019). O modelo referencial da linguagem na tradução-interpretação da linguagem matemática pelos surdos. 2019. 100 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática). Universidade Federal do Pará, Belém, PA.

Coutinho, M. D. M da C. (2015). A constituição de saberes num contexto de educação bilingue para surdos em aulas de matemática numa perspectiva de letramento. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas –SP.

Coutinho, M.D.M. da C.; Carvalho, D. L. de. (2016). Educação matemática, surdez e letramentos: o processo de ensinar e aprender matemática mediado por duas línguas em contato. Revista Paranaense de Educação Matemática, 5(9), 33-55.

Karnopp, L. B.; Pokorski, J. O. & Zanini, J. V. (2019). Narrativas sobre a Docência na Educação de Surdos. The Especialist, 40(3), 2-14.

Krause, C. M. (2019). What You See Is What You Get? Sign Language in the Mathematics Classroom. JRME, 50(1), 84-97.

Hochman, S.; Cohen, Z. Z.; Ben-Shachar, M. S. & Henik, A. (2020). Tactile Enumeration and Embodied Numerosity Among the Deaf. Cognitive Science, 44(8), e12880.

Hrastinski, I. & Wilbur, R. B. (2016). Academic achievement of deaf and hard-of-hearing students in an ASL/English bilingual program. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 2(2), 156-170.

Lacerda. C. B. F. (2006). A inclusão escolar de alunos surdos: o que dizem alunos, professores e intérpretes sobre esta experiência. Caderno Cedes, 26(69), 163-184.

Lacerda, C. F., Santos, L. F. & Caetano, J. F. (2013). Estratégias Metodológicas para o ensino de alunos surdos. In: C. F. Lacerda & L. F. Santos (Org.). Tenho um aluno surdo, e agora? Introdução à Libras e educação de surdos. (pp. 185-200). São Carlos: EdUFSCar.

Lange, C. M.; Lane-Outlaw, S.; Lange, W. E. & Sherwood, D. L. (2013). American Sign Language/English bilingual model: A longitudinal study of academic growth. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 18(4), 532-544.

Madalena, S. P.; Correa, J. Y. &Spinillo, A. G. (2020). Mathematical knowledge and language in deaf students: The relationship between the recitation of a numerical sequence and Brazilian Sign Language proficiency. Estudos de Psicologia, 37(e180175).

Manrique, A. L. (2016). Pensando a Formação de Professores que Ensinam Matemática e a Educação Especial. In: E. G. Mendes & M. A. Almeida (Org.). Inclusão escolar e educação especial no Brasil: entre o instituído e o instituinte (pp. 119-133) Marília: ABPEE.

Mckenney, S. E. & Reeves, T. (2012). Conducting Educational Design Research. New York: Routledge.

Muniz, S. C. S.; Peixoto, J. L. B. & Magina, S. M. P. (2020). A inclusão de surdos nas aulas de matemática: análise das relações pedagógicas na tríade professora-intérprete-surdo. Dynamis, Blumenau, 26(2), 23-29.

Peixoto, J. (2015). Gestos, sinais e esquemas de aprendizes surdos na multiplicação. Relime, 18(3), 359-386.

Pinheiro, R. C. & Rosa, M. (2019). Contribuições da tecnocracia e da etnomatemática para a promoção da educação financeira de estudantes surdos. Abakos, 7(2), 45-59.

Pinheiro, F. A.; Muniz, S. C. S.; Peixoto, J. L. B. & Madruga, Z. E. F. (2020). Ensino de Matemática para surdos: mapeamento de pesquisas sobre resolução de problemas. EMD, 4(e202001), 1-23.

Radford, L. (2016). The theory of objectification and its place among sociocultural research in mathematics education. International. Ripem, 6(2), 187-206.

Romário, L. & Dorziat, A. (2018). Cultura surda na "escola inclusiva”? Construção de identidades no encontro pessoa surda-pessoa surda. Revista Educação e Cultura Contemporânea, 15(40), 317-342.

Sales, E. R. (2013). A visualização no ensino de matemática: uma experiência com alunos surdos. 2013. 235 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP.

Sales, E. R.; Penteado, M. G. & Moura, A. Q. (2015). A Negociação de Sinais em Libras como Possibilidade de Ensino e de Aprendizagem de Geometria. Bolema, 29(53), 1268- 1286.

Silva, P. S. (2016). Aspectos do processo de ensino-aprendizagem de matemática por um grupo de estudantes surdos do ensino médio. 2016. 154 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, São PaulO, SP.

Souza, R. M. & Góes, M. C. R. (2017). O ensino para surdos na escola inclusiva: considerações sobre o excludente contexto da inclusão. In: C. Skliar (Org.). Atualidade da Educação bilíngue para surdos: processo e projetos pedagógicos. (5 ed., pp.161-186) Porto Alegre: Mediação.

Vygotski, L. S. (1997). Obras Escogidas V. Madri: Visor Dis. S.A.

Vygotski, L. S. (2000). Obras Escogidas III. (2. ed.) Madri: Visor Dis. S.A.

Published

2024-12-20

Issue

Section

Paper

How to Cite

Dessbesel, R. da S., Silva, S. de C. R. da, & Shimazaki, E. M. . (2024). Mathematics teaching and Sign Language: a mediated relationship in deaf education. International Journal for Research in Mathematics Education, 14(5), 1-15. https://doi.org/10.37001/ripem.v14i5.3766