Reading and writing the world with mathematics in the initial training of mathematics teachers
Keywords:
Critical Mathematics Education, Teacher Training, Social JusticeAbstract
Rethinking initial teacher training considering the current dilemmas and needs of Education is a great challenge. Committed to this task, the objective of the research presented in this article was to analyze aspects that contribute to the critical and reflective training of future teachers in an investigative activity on Reading and Writing the World with Mathematics. This work was developed in a subject called Geometry for Basic Education of a Mathematics Degree course, in which a mapping of the quality of life in traffic in different neighborhoods of the city of Rio de Janeiro/RJ was proposed. After analyzing the activity developed, we highlight that there are four main formative aspects of the practice of Reading and Writing the World with Mathematics that must be considered in the degree: unpredictability, dialogue, dynamicity and transferability.
Downloads
References
Alrø, H. & Skovsmose, O. (2006). Diálogo e aprendizagem em educação matemática. Autêntica.
Bandeira, K. & Alfano, B. (2023). PISA 2022: Ministro vê ‘grande desafio’ com matemática; chefe da OCDE elogia estabilidade, apesar da pandemia. O Globo.
Barbaresco, E. M. & Morgado, M. F. Z. (2013). Geometria do táxi e suas aplicações. XXV Semana da Matemática IBILCE/UNESP (Minicurso).
Brasil. Ministério da Educação. Programa Internacional de Avaliação dos Estudantes (PISA).
Brasil. Ministério da Educação. Programa Internacional de Avaliação dos Estudantes (PISA).
D’Ambrósio, U. (2011). A busca da paz como responsabilidade dos matemáticos. Cuadernos de Investigación y Formación En Educación Matemática, 6.
D’Ambrósio, U. (2016). Educação para uma sociedade em transição (3ª ed.). Editora Livraria da Física.
Freire, P. & Macedo, D. (2022). Alfabetização: Leitura do mundo, leitura da palavra (11ª ed.). Paz e Terra.
Gutstein, E. (2003). Teaching and learning mathematics for social justice in an urban, latino school. Journal for Research in Mathematics Education, 34(1), 37-73.
Gutstein, E. (2006). Reading and writing the world with mathematics: Toward a pedagogy for social justice. Routledge.
Gutstein, E. (2007). Connecting community, critical, and classical knowledge in teaching mathematics for social justice. The Montana Mathematics Enthusiast, 109-118.
Gutstein, E. (2016). A letter to those who dare teach mathematics for social justice. In E. A. Silver & P. A. Kenney (Eds.), More lessons learned from research: Volume 2. Routledge.
Mantoan, M. T. E. & Lanuti, J. E. O. E. (2022). A escola que queremos para todos. CRV.
Moura, A. Q. & Faustino, A. C. (2017). Eric Gutstein e a leitura e escrita do mundo com a matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática (RPEM), 6(12), 10-17.
Penteado, M. G. & Skovsmose, O. (2002). Risks includes possibilities. Publication, 1(34), 63-85.
Rio de Janeiro (RJ). (2000). Lei Nº 3035, de 7 de Junho de 2000. Dispõe sobre a criação do parque ecológico da Água Santa e dá outras providências.
Skovsmose, O. (2000). Cenários para investigação. Boletim de Educação Matemática (Bolema), 14, 66-91.
Skovsmose, O. (2014). Um convite à Educação Matemática Crítica. Papirus.
Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. Vozes.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.