Thought Experiments as a teaching methodology: Theoretical perspectives for the sum of the exterior angles of a Euclidean triangle
Keywords:
Mathematics Education, Mathematics Teaching, Alternative Methodology, SemioticsAbstract
This text presents some the results of the theoretical research that studies Semiotics and Thought Experiments in teaching and learning mathematics. The aim of this article is to present the characteristics of Thought Experiments that qualify them as a possible teaching methodology for maths, especially when applied to the sum of the external angles of a Euclidean triangle. Thought Experiments, in the field of Mathematics Education, are ways to represent the object of knowledge, by means of a diagram, and to develop certain deductions and abductions in this diagram, to the point of modifying it, in order to arrive at new concepts and/or generalizations. In this presentation, we seek to study theories, conceive ideas and combine concepts, building theoretical foundations that support the results presented.
Downloads
References
Arsac, G., Colonna, A. & Chapiron, G. (1992). Initiation au raisonnement déductif au collège: une suite de situations permettant l'appropriation des règles du débat mathématique. Lyon : Presses Universitaires Lyon.
Brown, J. R. (2005). The Laboratory of the mind: Thought experiments in the natural sciences. Abingdon: Taylor & Francis e- Library.
Cruz, W. J. (2018). Experimentos Mentais na Educação Matemática: uma analogia com provas matemáticas formais. Curitiba, PR: Aprris.
Cruz, W. J. (2022). Experimentos Mentais: uma nova metodologia para o ensino de Matemática. Rio de Janeiro, RJ: Ciência Moderna.
Cruz, W. J. (2022). Retângulo que não é retângulo? A aplicação dos experimentos mentais no Quadrilátero de Saccheri. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 12(4), 1-16.
D’Ambrosio, U. (2011). Educação para uma sociedade em transição. (2a. ed). Natal, RN: EdUFRN.
Freire, P. (2019). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (59a. ed.). Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Gadotti, M. (1995). Concepção dialética da educação: um estudo introdutório (9a. ed.). São Paulo, SP: Cortez.
Iezzi, G. (2018). Matemática e realidade 9º ano (9a. ed.). São Paulo, SP: Editora.
Kant, I. (2001). Crítica a razão pura (5ª. ed.). Lisboa: Fundação Caloute Gulbenkian
Kuhn, T. S. (2011). A tensão essencial. São Paulo, SP: EdUNESP.
Manfredi, S. M. (1993). Metodologia de Ensino: diferentes concepções (versão preliminar). Campinas, SP: Unicamp.
Mueller, I. (1969). Euclid's Elements and the Axiomatic Method. British Journal for the Philosophy of Science, 20(4), 289-309.
Otte, M. F. (1993). O formal, o social e o subjetivo: uma introdução à filosofia e à didática da matemática. São Paulo, SP: EdUNESP.
Otte, M. F. (2012). A realidade das Ideias: uma perspectiva epistemológica para a Educação Matemática. Cuiabá: EdUFMT.
Peirce, C. S. (1976). The New Elements of Mathematics by Charles S. Peirce. The Hague: Mouton Publishers.
Peirce, C. S. (1994). Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Cambridge: Harvard University Press.
Peirce, C. S. (2010a). Philosophy of Mathematics. Bloomington: Indiana University Press.
Peirce, C. S. (2010b). Semiótica. (Tradução de J. T. Coelho Neto; 4ª. ed.). São Paulo, SP: Perspectiva.
Thom, R. (1973). Modern mathematics: does it exist? In: A. G. Howson (Ed). Developments in Mathematical Education (pp. 194-209). Cambridge: Cambridge University Press.
Turner, M. (2014). The origin of ideas: blending, creativity, and the human spark. Oxônia: Oxford University Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.