Curriculum recommendations for teaching and learning statistics and probability in Australia, Brazil and Portugal

Authors

10.37001/ripem.v14i3.3853

Keywords:

Curriculum, Probability, Statistic, Elementary and Middle School, Teaching and Learning

Abstract

In this paper, the objective is to present an analysis of the curricular recommendations for teaching and learning statistics and probability present in mathematics curricula, for the age group of 6 to 14 years, in Australia, Brazil and Portugal. The aim is to verify whether statistical and probabilistic literacy are included in these curricula. Official websites from Ministries of Education in several countries were used to map the curriculum documents. Documentary research was developed with an analytical process with a reflective and interpretative approach. The results show that the curricular recommendations analyzed present similarities with the results of research in the area of ​​Statistical Education, however, in the Australian and Portuguese context, there is a direct intention in relation to the development of statistical literacy and probabilistic literacy, which contribute to the development of critical and creative thoughts. In the Brazilian context, the list of objects of knowledge and skills does not consider important aspects of these forms of literacy, in addition to not promoting the development of gradual and increasing statistical and probabilistic reasoning, nor does it increase criticality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, J. L. D. (2023). Diretrizes Curriculares: ensino e aprendizagem de probabilidade e estatística nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. 125 f. [Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências, Universidade Cruzeiro do Sul].

Austrália (2022). Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority (ACARA). Australian Curriculum: Mathematics F-10 Version 9.0: Curriculum Content F-6. Australia, 2022.

Bogdan, R. & Biklen, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora, 1994.

Borovcnik, M. (2016). Probabilistic thinking and probability literacy in the context of risk. Educ. Matem. Pesq., 18(3), 1491 - 1516.

Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.

Brasil. Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Curricular Comum: educação é a base. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_sit e.pdf.

Campos, C. R., Wodewotzki, M. L. & Jacobini, O. R. (2011). Educação Estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. Autêntica.

Cazorla, I. M., Kataoka, V. Y. & Silva, C. B. (2010). Trajetórias e Perspectivas da Educação Estatística no Brasil: um olhar a partir do GT 12. In: C. E. Lopes; C. Q. S. Coutinho & S. A. Almouloud (Orgs.), Estudos e Reflexões em Educação Estatística (pp. 19-44). Mercado de Letras.

D’Ambrosio, B. & Lopes, C. E. (2015). Insubordinação Criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 29(51), 1-17.

Flick, U. (2009). Introdução à Pesquisa Qualitativa. ArtMed.

Gal, I. (2002). Adult’s statistical literacy: meanings, componentes, responsabilities. International Statistical Review, 70, 1-52.

Gal, I. (2005). Towards 'probability literacy' for all citizens. In: G. Jones (Ed.), Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 43-71). Kluwer Academic Publishers.

Garfield, J. & Gal, I. (1999). Teaching and assessing statistical reasonig. In L. V. Stiff, F. R. Curcio (Eds), Developing Mathematical Reasoning in Grades K-12. Nacional Council of Teacher of Mathematics. Ed. L. Staff, 207-219.

Gomes, H. M. G. (2023). A probabilidade nos documentos curriculares de Brasil, Argentina, Colômbia e México: uma análise comparada. [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista – Unesp].

Gould, R. (2017). Data literacy is statistical literacy. Statistics Education Research Journal, 16(1), 22-25.

Guba, E. & Lincoln, Y. (1994). Competing paradigms in qualitative research. In: N. Denzin & Y. Lincoln (Eds), Handbook of qualitative research (pp. 105-117). Sage Publications.

Lopes, C. E. (1998). A probabilidade e a estatística no ensino fundamental: uma análise curricular. 139 f. [Dissertação de Mestrado, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas].

Lüdke, M. & André, M. (1986). A pesquisa em educação: abordagens qualitativas. EPU.

Portugal (2018). Aprendizagens essenciais (Matemática).

Rotunno, S. A. M. (2007). Estatística e Probabilidade: um estudo sobre a inserção desses conteúdos no ensino fundamental. [Dissertação de Mestrado em Educação, Universidade Federal do Paraná].

Sá-Silva, J. R., Almeida, C. D. & Guindani, J. F. (2009). Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, 1(1), 1-15.

Santos, A. K. E. dos. (2023). A Educação Estatística recomendada nas diretrizes curriculares da Austrália, Brasil e Portugal para os anos finais do Ensino Fundamental. 111 f. [Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências, Universidade Cruzeiro do Sul].

Silva, T. T. (2005). Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Autêntica.

Torrres Santomé, J. (2013). Currículo, justiça e inclusão. In: J. Gimeno Sacristán, Saberes e incertezas sobre o currículo (pp. 71- 86). Penso.

Wallman, K. K. (1993). Enchancing Statistical Literacy: Enriching our Society. Journal of the American Statistical Association, 88(421), 1-8.

Watson, J. (1997). Assessing statistical thinking using the media. In J. Garfield, I. Gal (Eds.), The assessment challenge in statistics education. Amsterdam: IOS.

Watson, J. & Callingham, A. R. (2003). Statistical literacy: a complex hierarchical construct. Statistical Education Research Journal, 2(2), 3-46.

Published

2024-08-20

Issue

Section

Paper

How to Cite

Lopes, C. E. ., Almeida, J. L. D. ., & Espassandim dos Santos, A. K. (2024). Curriculum recommendations for teaching and learning statistics and probability in Australia, Brazil and Portugal. International Journal for Research in Mathematics Education, 14(3), 1-24. https://doi.org/10.37001/ripem.v14i3.3853