Reading, interpretation, and construction of statistical graphs by high school students based on a sequence of activities
Keywords:
Statistical graphs, Basic education, Statistics teaching, Statistical literacyAbstract
This article analyzes the results of a sequence of activities carried out with a basic education class. The teaching sequence included four activities and moments of collective discussion carried out in three meetings and structured by the reading, interpretation, and construction of statistical graphs considering the components of statistical literacy. The research, qualitative in nature, uses the activities the students completed, the recordings of the discussions held, and the researchers’ notes registered in a field diary as data sources. The results show gaps in students’ understanding of the graphic elements covered, mainly regarding the scale and types of graphics used and inconsistencies in preparing and interpreting statistical graphics. The data show that processes that lead students to understand and critically interpret different types of graphs must be reinforced, given the importance of teaching-learning statistics for citizenship formation.
Downloads
References
Alves, C. J. (2010). Imagens para a Matemática. Matimage Blogspot.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2017). Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília, DF.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática, Ensino de 1a a 4a série. Brasília, DF.
Cavalcanti, M. R. G., Natrielli, K. R. B., & Guimarães, G. L. (2010). Gráficos na mídia impressa. Bolema, 23(36), 733–751.
Carraher, D., Schliemann, A., & Nemirovsky, R. (1995). Graphing from everyday experience. Hands on!, 18(2), 7–9.
Cazorla, I. M. (2002). A relação entre a habilidade viso-pictórica e o domínio de conceitos estatísticos na leitura de gráficos (Tese de doutorado, Universidade Estadual de Campinas).
Gal, I. (2002). Adult statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1–25.
Guimarães, G., Gitirana, V., Cavalcanti, M., & Marques, M. (2007). Atividades que exploram gráficos e tabelas em livros didáticos de matemática nas séries iniciais. In Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática – SIPEM. Águas de Lindóia, SP.
Huyssen, A. (2000). Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia (Vol. 1, 1. ed.). Rio de Janeiro, RJ: Aeroplano.
Moreira, M. A. (2002). Pesquisa em Educação em Ciências: Métodos Qualitativos. Actas del PIDEC, 4, 25–55.
Moretti, M. T., & Arruda, J. P. (2002). Cidadania e Matemática: um olhar sobre os livros didáticos para as séries iniciais do Ensino Fundamental. Contrapontos, 2(6), 423–437.
Pietropaolo, R. C., Garcia Silva, A. F., & Amorim, M. E. (2018). Conhecimentos de professores para o ensino de noções concernentes à Estatística na Educação Básica. In Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática – SIPEM (pp. 1–13). Foz do Iguaçu, PR.
Pinker, S. (1990). A theory of graph comprehension. In R. Freedle (Ed.), Artificial intelligence and the future testing (pp. 73–126). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Rumsey, D. J. (2002). Statistical literacy as a goal for introduction statistics courses. Journal of Statistics Education, 10(3).
Santana, E. R. S. (2010). Estruturas Aditivas: o suporte didático influencia a aprendizagem do estudante? (Tese de doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo).
Santana, E. R. S., & Cazorla, I. M. (2020). O Ciclo Investigativo para o ensino de conceitos estatísticos. Revemop, 2, 1–22.
Sera, E. K. (2016). Conhecimentos de Professores para o Ensino da Leitura e Construção de Gráficos Estatísticos na Educação Básica (Dissertação de mestrado, Universidade Anhanguera de São Paulo).
Wallman, K. K. (1993). Enhancing statistical literacy: Enriching our society. Journal American Statistical Association, 88(421), 1–8.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.