Investigative cycle and activity systems in Statistics teaching
Keywords:
Activity Theory, Teaching and Learning, Dispersion MeasuresAbstract
This study, anchored in the third generation of Engeström's Activity Theory and Wild and Pfannkuch's Investigative Cycle, aims to understand how the structuring of activities, in each phase of the Investigative Cycle, can influence students' learning of statistical concepts. The study was qualitative descriptive, with 20 students in the 2nd year of high school. The instruments were: the Teaching Sequence, student and researcher field diaries, data collection instrument, instrument for systematizing concepts, a posteriori questionnaire and posters created by the students. The analysis was carried out in a qualitative descriptive way, exploring the results of each phase of the cycle, to understand the learning dynamics. The results revealed that this integration promoted a dynamic and participatory learning environment, highlighting the importance of reflection and practice in the teaching and learning process.
Downloads
References
Alves, H. C. & Santana, E. R. S. (2022). Uma sequência de ensino para o trabalho com conceitos estatísticos. Revista Educação Matemática em Foco, 10(3), 92-115.
Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação. Tradução de M. J. Alvarez; S. B. Santos & T. M. Baptista. Porto: Porto Editora.
Engeström, Y. (1999). Activity theory and individual and social transformation. In Y. Engeström, R. Miettinen & R. Punamäki (Org.). Perspectives on activity theory (pp. 19-38). Cambridge: Cambridge University Press
Engeström, Y. (2002). Non Scolae sed vitar discimus. Como superar a encapsulação da aprendizagem escolar. In H. Daniels (Org.). Uma introdução a Vygotsky. São Paulo, SP: Loyola.
Engeström, Y. (2020) Activity theory as a framework for analyzing and redesigning work. Ergonomics, 43(7), 960-974.
Kawasaki, T. F. & Araújo, J. de L. (2022). Teoria da atividade em construção: possíveis diálogos. In: J. L. Araújo (Org.). A construção de um livro (pp 13-29). Belo Horizonte, MG. Editora UFMG.
Leontiev, A. N. (1978). Activity, consciousness, and personality. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Medeiros, S. M. A. (2021). A teoria da atividade em Vygotsky, Leontiev e Engeström: os fundamentos da aprendizagem expansiva. HISTEDBR On-line, 21, 1-24
Santana, E. R. S. (2010). Estruturas aditivas: o suporte didático influencia a aprendizagem do estudante? 338f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Pontifica Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP.
Santana, J. E. S. (2023). Para além dos números: uma sequência de ensino interdisciplinar com o cacau. 173f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Universidade Estadual de Santa Cruz. Ilhéus, BA.
Tomaz, S. T. (2007). Práticas de transferência de aprendizagem situada em uma atividade interdisciplinar. 311f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG.
Tomaz, V. S & David, M. M. (Org) (2021). Interdisciplinaridade e aprendizagem da Matemática em sala de aula. (4a. ed.). Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind and society: the development of higher mental processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Wild, C. J. & Pfannkuch, M. (1999). Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, 67(3), 223-248.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.