Modeling of Floor Plans and 3D Civil-Architectural innovations: Mathematics Education and Computational Thinking

Authors

10.37001/ripem.v15i1.3999

Keywords:

Architectures, Civil Engineering, Mathematical Skills, High School

Abstract

This research aims to identify and analyze the observable characteristics in the development of floor plans and the modeling of 3D architectural houses by high school students in the context of Mathematics Education. The study was conducted in the innovation laboratory of IF-Goiano, with the participation of high school students. The data were qualitatively analyzed through the triangulation of data from different sources, including videos, observations, interviews, and computational tools, from the theoretical perspective of Computational Thinking. The results demonstrate the relevance of the development of architectural projections in two categories: Mathematical Skills and Communicative-Creative Engagement. These two categories highlight a process permeated by dimensions grounded in originality, problem-solving, (de)composition, curiosity-invention, and connections between mathematical knowledge applied to engineering and architecture. These aspects underscore the importance of integrating mathematics with architectural-civil practice in the high school context in a problematized, current, and active manner.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azevedo, G. T. (2022). Processo formativo em Matemática: invenções robóticas para o Parkinson. 2022. 213f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro, SP.

Azevedo, G. T., Maltempi, M. V., Lyra, G. M. V., & Ribeiro, J. P. M. (2023). Produção de games nas aulas de Matemática: Por que não? Acta Scientiae, 20, 950-966.

Azevedo, G. T. (2024). Sólidos de Revolução e Produção de Sorvetes Geométricos: Formação em Matemática e Pensamento Computacional. Rematec, 19(47), 1-17.

Azevedo, G. T. & Maltempi, M. V. (2021). Invenções robóticas para o tratamento de Parkinson: pensamento computacional e Formação Matemática. Bolema. 35(69), 63-88.

Azevedo, G. T., Maltempi, M. V. & Powell, A. (2022). Contexto formativo de invenção robótico-matemática: Pensamento computacional e matemática crítica. Bolema, 36(72), 214-238.

Azevedo, G. T. & Maltempi, M. V. (2020). Processo de aprendizagem de matemática à luz das metodologias ativas e do pensamento computacional. Ciência & Educação, 26, 1-18.

Azevedo, G. T. & Maltempi, M. V. (2023). Desenvolvimento de habilidades e invenções robóticas para impactos sociais no contexto de formação em matemática. Ciência & Educação, 29, 1-21.

Azevedo, G. T. & Araújo, U. F. (2024). Desenvolvimento científico-robótico no âmbito da formação em matemática: Pensamento computacional e relevância social. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 14(1), 1-17.

Azevedo, G. T. & Ferreira de Araújo, U. (2024). Funções Exponenciais e Lógica Recursiva com Torre de Hanói: Pensamento Computacional e Construcionismo. Educação Matemática em Revista, 29(84), 1-21.

Barba, L. (2016). Computacional Thinking: I do not think it means what you think it means. Disponível em: < https://lorenabarba.com/blog/computational-thinking-i-do-not-think-it-means-what-you-think-it-means/>.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica (2018). Base nacional comum curricular: Ensino Médio. Brasília, DF.

Bogdan, R. & Biklen, S. (1994). Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora.

Denning, P. J (2017). Remaining Trouble Spots with Computational Thinking. Communications of the ACM. 60(6), 33-39.

Denzin, N. K & Lincoln, Y. S (2000). Introduction: the discipline and practice of qualitative research. Handbook of qualitative research. (v. 2; 3. ed.) Londres, LDN: Sage.

Freire, P. (2005). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. (31. ed.) Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Flick, U. (1998). Uma introdução à pesquisa qualitativa. Thousand Oaks, Londres, LDN: Nova Delhi: Sábio.

Goldenberg, M. (2004). A arte de pesquisar: Como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais (v. 1, 8. ed.). Rio de Janeiro, RJ: Record.

Onu (2020). Organização das Nações Unidas. Educação de Qualidade. Disponível em: https://brasil.un.org/. Acesso em: 18 jun. 2024.

Papert, S. (1996). An exploration in the space of mathematics educations. International Journal of Computers for Mathematical Learning, Dordrecht. 1(1), 95-123.

Papert, S. (2008). A máquina das crianças: repensando a escola na era informática. Porto Alegre, RS: Artes Médicas.

Papert, S. (1980). Mindstorms: Children, Computers and Powerful Ideas. New York: Basic Books.

Resnick, M. (2017). Lifelong kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers and play. Cambridge: MIT Press.

Resnick, M. (2024). Generative AI and Creative Learning: Concerns, Opportunities, and Choices. An MIT Exploration of Generative AI.

Santos, L. R. & Sousa, L. R. & Lopes, C. R. & Dionísio, J.; Fenelon, S. B. (2017). Game terapia no Parkinson. Revista Brasileira de Ciência & Movimento. 25(4), 32-38.

Valente, J. A. (2016). Integração do Pensamento Computacional no Currículo da Educação Básica: diferentes estratégias usadas e questões de Formação de professores e avaliação do Aluno. e-Curriculum, São Paulo, 14(3), 864-897.

YIN, R.K. Pesquisa qualitativa: do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.

Published

2025-02-20

How to Cite

Azevedo, G. T. de. (2025). Modeling of Floor Plans and 3D Civil-Architectural innovations: Mathematics Education and Computational Thinking. International Journal for Research in Mathematics Education, 15(1), 1-17. https://doi.org/10.37001/ripem.v15i1.3999