The Role of Mathematical Financial Education in Understanding Debt in the Consumer Society
Keywords:
Teaching Mathematics, Indebtedness, Solving Exploration and Proposing Problems, Consumption, Mock JuryAbstract
Mathematics has always played a fundamental role in the development of humanity throughout history, being one of the essential pillars to support, among other things, household consumption. However, the stimulus to excessive consumption led to the depletion of financial resources, leading them to debt. We raise the following question: How can debt-related issues be discussed effectively in Mathematics classes? The purpose of this article is to promote a debate on issues related to debt in Mathematics teaching. This research is of a qualitative nature and is part of a master's thesis. The activity consisted of carrying out the Simulated Jury with 3rd grade high school classes, using the Resolution, Exploration and Proposition of Problems methodology. The results indicated that the participants were able to actively participate in the discussions, building strategies and critical thinking in the face of presented problems.
Downloads
References
Andrade, S. (1998). Ensino-aprendizagem de Matemática via resolução, exploração e proposição de problemas (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP.
Andrade, S. (2017). Um caminhar crítico reflexivo sobre Resolução, Exploração e Proposição de Problemas Matemáticos no Cotidiano da Sala de Aula. In L. R. Onuchic, L. C. Leal Junior & M. Pironel (Orgs.), Perspectivas para resolução de Problemas (pp. 355-396). Editora Livraria da Física.
Baroni, A. K. C., Hartmann, A. L. B. & Carvalho, C. C. S. (2021). Uma Abordagem Crítica da Educação Financeira na formação do professor de Matemática. Appris Editora.
Bauman, Z. (2008). Vida para Consumo. Jorge Zahar Editora.
Bauman, Z. (2010). Vida a Crédito. Jorge Zahar Editora.
Bogdan, R. & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação (12. ed.). Porto Editora.
Brasil. (1997). Código de Defesa do Consumidor. Decreto Presidencial n. 2.181, de 20 de março de 1997. Brasília, DF.
Dieese. (2020). Pesquisa Nacional da Cesta Básica de Alimentos - Tomada especial de preços de outubro de 2020. Nota à imprensa. São Paulo, SP.
Silveira, J. M. & Motoito, R. (2024). Letramento financeiro nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: a literatura infantil como uma proposta para as crianças refletirem sobre o consumo consciente. Educação Matemática Debate, 8(16), 1-20.
Yin, R. K. (2016). Pesquisa Qualitativa do Início ao Fim. Penso.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.