Measurement units and their applicability in rural communities of Gramado, Rio Grande do Sul, at the beginning of the second half of the 20th century

Authors

10.37001/ripem.v15i2.4446

Keywords:

Mathematics, Units of Measurement, Rural Schools, Oral History

Abstract

This paper discusses the use of units of measurement by teachers and former students in rural communities in Gramado, Rio Grande do Sul, in the early second half of the 20th century. This is a qualitative study that is based on oral history. In addition to visits and informal conversations, two research instruments were applied, which were answered by four teachers and two former students from rural schools. The teachers worked with units of measurement in practical classroom situations, using the school garden to measure the flowerbeds, the height of the students and the distance from the school to each one's home. The former students reported that they had contact with the main units of measurement at school, but that these units were applied at home, in their daily work. Thus, the importance of working with measurements, whether in the classroom or through family context, in a practical and useful way for the students' lives is evident.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Britto, S. L. M. (2016). O ensino da aritmética nas escolas paroquiais católicas e no Ginásio Conceição, sob a ótica dos Jesuítas nos séculos XIX e XX. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Luterana do Brasil. Canoas, RS.

Calegari, J. F. M. & Rodrigues, M. M. (2018). As histórias dos sistemas de medidas de comprimento: contribuições para a contextualização no ensino de matemática. Perspectiva, 36(2), 761–782.

Câmara Municipal de Gramado. (2024). História de Gramado e do legislativo. Gramado, RS: Câmara Municipal.

Demo, P. (2019). Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas.

Gil, C. A. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. (4. ed.). São Paulo: Atlas.

Escolano Benito, A. (2017). A Escola como cultura: experiência, memória, arqueologia. Campinas, SP: Alínea.

Kopper, C. I. (2018). GRAMADO: O Lago, as Hortênsias e o Turismo. Caxias do Sul, RS: Lorigraf.

Kuhn, M. C. & Bayer, A. (2016). Os sistemas de medidas nas aritméticas editadas para as escolas paroquiais luteranas do século XX no Rio Grande do Sul. Revista Imagens da Educação, 7(1), 1-13.

Kuhn, M. C. & Britto, S. L. M. (2023a). O uso de unidades de medidas no estudo de operações elementares em uma Aritmética editada por uma Irmã Franciscana para o público feminino. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática - RIPEM, 13(2), 1-16.

Kuhn, M. C. & Britto, S. L. M. (2023b). Unidades de medidas numa aritmética editada em 1900 pelas Irmãs Franciscanas do Colégio São José de São Leopoldo/RS para o público feminino. VIDYA, 43(1), 127-145.

Lobo, S. T. J. (1953). Segunda Aritmética. (40. ed.). Rio de Janeiro: Globo.

Luz, R. C. (2022). Metrologia: História das escalas e Relativismo. Porto Alegre, RS: UFRGS.

Rambo, A. B. (1994). A escola comunitária teuto-brasileira católica. São Leopoldo: Unisinos.

Roche, J. (1969). A Colonização Alemã e o Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Globo. v. 1 e 2.

Rozenberg, M. I. (2006). O sistema internacional de Unidades - SI. São Paulo: Instituto Mauá de Tecnologia.

Scorsolini, C. F. (2016). Técnicas de entrevista: método, planejamento e aplicações. São Paulo: Vetor.

Thompson, E. P. (1998). Costumes Comum: estudos sobre a cultura popular tradicional. São Paulo: Companhia das Letras.

Thompson, P. (1992). A voz do passado. São Paulo: Paz e Terra.

Trajano, A. (1880). Arithmetica Superior. (15. ed.). Rio de Janeiro: Francisco Alves.

Published

2025-05-01

How to Cite

Britto, S. L. M., Pinto, G. V., & Kuhn, M. C. (2025). Measurement units and their applicability in rural communities of Gramado, Rio Grande do Sul, at the beginning of the second half of the 20th century. International Journal for Research in Mathematics Education, 15(2), 1-18. https://doi.org/10.37001/ripem.v15i2.4446