Studies of speech acts of a pedagogical project in the light of Habermasian discursive ethics

Autores

10.37001/ripem.v14i5.3691

Palavras-chave:

Atos de Fala, Educação Matemática Inclusiva, Inclusão do Outro, Agir Comunicativo, Projeto Pedagógico

Resumo

This article presents a study of the guidelines established by the guidelines contained in the Institutional Pedagogical Project (PPI), effective 2023-2027 of CEFET-MG. Five speech acts were selected to be studied from the theoretical and methodological analysis taught by The Inclusion of the Other and The Theory of Communicative Action. As methodological procedures, speech acts were selected and categorized as a process, procedure, or product based on the understanding of who the Other is and how ethics in communication can contribute to promoting the Inclusion of the Other. Data analysis showed that the document construction process presented characteristics of communicative rationality and, of the 5 speech acts selected, 3 are characterized as processes and 2 as procedures, that is, 3 correspond to action planning and 2 of these acts are proposals for performing actions.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

Barbosa, R.; Taveira, F. A. & Peralta, D. A. (2023). Desenvolvimento Curricular, Licenciatura em Matemática, Esfera Pública e OCDE: uma conversa entre tantas outras possíveis (e necessárias). RIPEM - Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 13(1), 1-18.

Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil. (1988). Brasília, DF.

Brasil. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. (2015). Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. (2008). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF.

CEFET-MG – Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais. (2022). Projeto Pedagógico Institucional: 2023-2027. (Org). Abelardo Bento Araújo et al. Belo Horizonte, MG.

Guimarães, Y. P.; Palanch, W. B.; Soares, S. P. & Silva, T. M. (2022). A inclusão do outro: considerações habermasianas sobre documentos curriculares e o discurso dos professores que ensinam Matemática em uma instituição pública de ensino. RIPEM - Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 12(1), 138-151.

Habermas, J. (2018). A inclusão do outro: estudo de teoria política. São Paulo, SP: Unesp.

Habermas, J. (2019). Teoria do agir comunicativo I: racionalidade da ação e racionalização social. Tradução de P. A. Soethe. São Paulo, SP: Wmf Martins Fontes.

Lima, C. A. (2016). Formação de professores ante a questão da inclusão. In: A. L. Manrique; M. C. S. A. Maranhão & G. E. Moreira. (Org.). Desafios da Educação Matemática Inclusiva: formação de professores (v. 1, pp. 49-72). São Paulo, SP: Editora Livraria da Física.

Machado, J. M. & Stoltz, T. (2019). Alunos com altas habilidades/superdotação matematicamente talentoso: um desafio ao professor. In: Anais do 13º Encontro Nacional de Educação Matemática. Cuiabá, MT.

Publicado

20-12-2024

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

Guimarães, Y. P. B. de Q. ., & Palanch, W. B. de L. (2024). Studies of speech acts of a pedagogical project in the light of Habermasian discursive ethics. Revista Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 14(5), 1-13. https://doi.org/10.37001/ripem.v14i5.3691