Licentiate Degree in Mathematics and the knowledge specific to teaching: discussions of the VIII FPMat
Palavras-chave:
Initial Formation, Mathematics Teachers, Knowledge, TeachingResumo
In this article, we present an expansion of the reflections that permeated the process of constructing the triggering text of the Discussion Group Licentiate Degree in Mathematics and the knowledge specific to teaching (DG 01) of the VIII National Forum for the Initial Training of Teachers who Teach Mathematics (FPMat in the acronym in Portuguese) held in the city of Teresina, Piauí, from November 30 to December 02, 2023. To this end, we started from the processes that culminated in the construction of the text that triggered the discussions of DG 01, resulting from the contributions of 14 Regional Directorates of the Brazilian Society of Mathematics Education (SBEM in the acronym in Portuguese) and then we present the eight points of convergence and the four proposals to be forwarded to the SBEM National Executive Board, collectively constructed within the scope of DG 01 and problematized with the others present at the Final Plenary of the event.
Downloads
Referências
Ball, D. L.; Thames, M. H. & Phelps, G. (2008). Content Knowledge for Teaching. Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.
Carrillo-Yañez, J.; Climent, N.; Montes, M.; Contreras, L. C.; Flores-Medrano, E; Escudero-Ávila, D.; Vasco, D.; Rojas, N.; Flores, P.; Aguilar-González, A.; Ribeiro, M. & Muñoz-Catalán, M. C. (2018). The Mathematics Teacher's Specialised Knowledge (MTSK) Model. Research in Mathematics Education, 20(3), 236-253.
Cyrino, M. C. C. T. (2006). Preparação e emancipação profissional na formação inicial do professor de matemática. In: A. M. Nacarato & M. A. V. Paiva (Org.). A formação do professor que ensina Matemática: perspectivas e pesquisas. (pp. 77-86.) Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Cyrino, M. C. C. T. (2017). Identidade Profissional de (futuros) Professores que Ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, 10(24), 699-712.
Cristovão, E. M., Ferreira, A. C., Barbosa, C. P., Coura, F. C. F., Paiva, M. A. V. & Zaidan, S. (2024). Ensaio sobre a formação matemática do futuro professor de Matemática pautada nos conhecimentos matemáticos próprios da docência. Espaço Plural, 19(39), 1-20.
Moreira, P. C. & David. M. M. S. (2005). A formação matemática do professor: licenciatura e prática docente escolar. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
Skovsmose, O. (2000). Cenários para investigação. Boletim de Educação Matemática, 13(14), 66-91.
Souza, A. C.; Teixeira, M. V.; Baldino, R. R. & Cabral, T. C. (1995). Novas diretrizes para a licenciatura em Matemática. Temas e Debates, 8(7), p. 41-65.
Zaidan, S.; Ferreira, A. C.; Paula, E. F.; Santana, F. C. M.; Coura, F. C. F.; Pereira, P. S; Stormowski, V. (Org.) (2021). A Licenciatura em Matemática no Brasil em 2019: análises dos projetos dos cursos que se adequaram à Resolução CNE/CP 02/2015. Brasília, DF: SBEM.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.