Essential Understandings for the development of students’ Mathematical Reasoning: comprehension presented by early years teachers
Palavras-chave:
Ensino de Matemática, Raciocínio Matemático, Processos de Raciocínio Matemático, Formação de ProfessoresResumo
It is essential to promote initial and continuing training actions for teachers working at different levels of schooling about Mathematical Reasoning (MR), as well as to identify aspects of these training processes that make it possible to infer the participating teachers' understandings this topic. In view of this, this qualitative research aims to understand how the development of a training process can contribute for teachers' understandings about the Essential Understandings for the development of students’ MR, in the context of early years of primary schools. The data were collected during a training process supported by the continuing training model, know as PLOT. The methodology used during this investigation consists of analyzing the dialogues promoted by teachers during the performance of a Professional Learning Task. As a result of this research, we concluded that this process enabled the participating teachers to improve their knowledge of some of the MR processes. We also recognize the teachers' difficulty in understanding the processes of generalization and investigation of why.
Downloads
Referências
Araman, E. M. O., Serrazina, M. L. & Ponte, J. P. (2019). “Eu perguntei se o cinco não tem metade”: ações de uma professora dos primeiros anos que apoiam o raciocínio matemático. Educação Matemática Pesquisa, 21(2), 466–490.
Barboza, L. C. S., Pazuch, V. & Ribeiro, A. J. (2021). Tarefas para aprendizagem de professores que ensinam matemática nos anos iniciais. Zetetiké, 29, 1–25.
Bogdan, R. & Biklen, S. (1994). Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Porto Editora.
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC.
Jeannotte, D. & Kieran, C. (2017). A conceptual model of mathematical reasoning for school mathematics. Educational Studies in Mathematics, 96(1), 1–16.
Lannin, J., Ellis, A. B. & Elliot, R. (2011). Developing essential understanding of mathematics reasoning for teaching mathematics in prekindergarten-grade 8. Reston: National Council of Teachers of Mathematics.
Loong, E. Y. K., Vale, C., Herbert, S., Bragg, L. A. & Widjaja, W. (2017). Tracking change in primary teachers’ understanding of mathematical reasoning through demonstration lessons. Mathematics Teacher Education and Development, 19(1), 5–29.
Mata-Pereira, J. & Ponte, J. P. (2018). Promover o Raciocínio Matemático dos alunos: uma investigação baseada em design. Bolema, 32(62), 781–801.
Mosquito, E. M. L. (2008). Práticas Lectivas dos Professores de Matemática do 3º Ciclo do ensino básico. Dissertação (Mestrado em Educação Especialidade de Didática da Matemática) – Universidade de Lisboa, Lisboa.
Oliveira, P. (2008). O raciocínio matemático à luz de uma epistemologia soft. Educação e Matemática, 100, 3–9.
Oliveira, I, & Serrazina, L. (2002). A reflexão e o professor como investigador. In: GTI (Org.), Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM.
Ponte, J. P. (2005). Gestão curricular em Matemática. In: GTI (Ed.), O professor e o desenvolvimento curricular (pp. 11-34). Lisboa: APM.
Ponte, J.P., Mata-Pereira, J. & Henriques, A. (2012). O raciocínio matemático nos alunos do Ensino Básico e do Ensino Superior. Práxis Educativa, 7(2), 355–377.
Ribeiro, A. J., Aguiar, M. & Trevisan, A. L. (2020). Oportunidades de aprendizagem vivenciadas por professores ao discutir coletivamente uma aula sobre padrões e regularidades. Quadrante, 29, 52–73.
Ribeiro, A. J. & Ponte, J. P. M. (2020). Um modelo teórico para organizar e compreender as oportunidades de aprendizagem de professores para ensinar matemática. Zetetiké, 28, 1–20.
Rodrigues, M., Brunheira, L. & Serrazina, L. (2021). A framework for prospective primary teachers’ knowledge of mathematical reasoning processes. International Journal of Educational Research, 107, 1–11.
Smith, M. S. (2001). Practice-Basead Professional Development for Teachers of Mathematics. Reston, Virgínia: National Council of Teachers of Mathematics.
Vieira, W., Rodrigues, M. & Serrazina, L. (2020). O conhecimento de futuros professores sobre os processos de raciocínio matemático antes e depois de uma experiência de formação. Quadrante, 29(1), 8–35.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.