Rational Numbers: Factors Influencing Conversions Between Plane Geometric Figures and Improper Fractions
Keywords:
Improper Fractions, Conversion Between Representation Registers, Semantic Non-Congruence, Double Counting ProcedureAbstract
This research aimed to understand the influence of semantic non-congruence and the double counting procedure on conversions between the representation register of plane geometric figures with more than one integer and that of fractions. It has a qualitative approach, based on the Theory of Semiotic Representations Registers. The protocols of different studies that complement each other and involved the analysis of semantic non-congruence between these registers were analyzed. It was concluded that even at different school and academic levels, the double counting procedure is used in conversions between the studied registers, disregarding the Reference Unit, when unifying the integers initially represented. And, in cases where the improper fraction was instituted, a strategy was identified that generates intermediate representations and minimizes semantic non-congruence, maintaining semantic correspondence with the double counting, which may lead to the misunderstanding of the reference Unit of improper fractions.
Downloads
References
Behr, M., Lesh, R., Post, T. & Silver, E. (1983). Rational number concepts. In R. Lesh & M. Landau (Eds.), Acquisition of mathematics concepts and processes (pp. 91-125). Academic Press.
Duval, R. (1994). Les diferentes fonctionnements d'une figure dans une démarche géométrique. Repères IREM, 17(1), 121-138. https://irem.univ-grenoble-alpes.fr/medias/fichier/iwr94032_1702762427835-pdf
Duval, R. (2009). Semiósis e pensamento humano: registros semióticos e aprendizagens intelectuais (1 ed.). Livraria da Física.
Duval, R. (2015). Les théories cognitives en didactique des mathématiques: lesquelles et pourquoi? Isonomia—Epistemologica, 7. http://isonomia.uniurb.it/
Jahn, A. P., Silva, M. J. F., Silva, M. C. L. & Campos, T. M. M. (1995). Lógica das equivalências. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. http://www.ufrrj.br/emanped/paginas/conteudo_producoes/docs_22/logica_equivalencias.pdf
Kieren, T. E. (1976). On the mathematical, cognitive and instructional foundations of rational number. In R. Lesh (Ed.), Number and measurement: Papers from a research workshop (pp. 101-144). ERIC/SMEAC.
Kieren, T. E. (1988). Personal knowledge of rational numbers: Its intuitive and formal development. In J. Hiebert & M. Behr (Eds.), Number concepts in the middle grades (pp. 163-181). Erlbaum.
Nunes, T., & Bryant, P. (1997). Compreendendo números racionais. In T. Nunes, P. Bryant, & S. Costa, Crianças fazendo matemática (pp. 191-201). Artmed.
Oliveira, F. A. (2022). Análise da compreensão de licenciandos em matemática sobre a relação parte-todo dos números racionais Tese de Graduação [Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologias da Paraíba]. https://repositorio.ifpb.edu.br/handle/177683/2054
Oliveira, F., & De, M. (2021). Livro didático: Análise das figuras geométricas empregadas para o estabelecimento da relação parte-todo dos números racionais à luz dos registros de representações semióticas Tese de Graduação [Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologias da Paraíba]. https://repositorio.ifpb.edu.br/handle/177683/1764
Pinilla, M. F. (2007). Fractions: Conceptual and didactic aspects. Acta Didactica Universitatis Comenianae, 7(1), 23-45.
Rodrigues, W. R. (2005). Números racionais: Um estudo das concepções de alunos após o estudo formal. Tese de Mestrado [Pontifícia Universidade Católica de São Paulo].
Silva, F. A. F. (2018). Graus de não congruência semântica nas conversões entre os registros geométrico bidimensional e simbólico fracionário dos números racionais.Dissertação de Doutorado [Universidade Federal Rural de Pernambuco]. http://www.tede2.ufrpe.br:8080/tede2/handle/tede2/8349
Silva, F. A. F., Vidal, F. A. & Carvalho Filho, E. E. (2023). Análise da compreensão de professores de matemática sobre as figuras geométricas para o estabelecimento da relação parte-todo dos números racionais. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 13(2), 1-16. https://doi.org/10.37001/ripem.v13i2.3728
Silva, F. A. F., Vidal, F. A., & Carvalho Filho, E. E. (2020-2021). Uma análise da compreensão de professores de matemática sobre a influência das características visuais das figuras geométricas para o estabelecimento da relação parte-todo dos números racionais . Programa Institucional Voluntário de Iniciação Científica (PIVIC), Instituto Federal da Paraíba.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.