Financial Education Elective
A hybrid proposal for high school
Abstract
The article aims to develop and discuss a teaching proposal for Financial Education in high school, adapted to a hybrid format, considering the context of Blumenau, Santa Catarina, and in accordance with the Santa Catarina Curricular Base. The proposal consists of a sequence of lessons, divided between in-person meetings and online activities, focusing on topics such as family budgeting, investments, financial goals, and types of income. The study employs qualitative research based on bibliographic analysis, examining relevant academic works on Financial Education in Basic Education, including curricular guidelines. The findings emphasize that this proposal seeks not only to provide practical financial knowledge but also to develop financial management skills and critical thinking in students, equipping them to face economic challenges in adulthood.
Downloads
References
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994. Disponível em: https://ria.ufrn.br/jspui/handle/123456789/1119. Acesso em: 27 set. 2024.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 21 ago. 2024.
BRASIL. Decreto nº 7.397, de 22 de dezembro de 2010. Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira (ENEF), dispõe sobre a sua gestão e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 22 dez. 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7397.htm. Acesso em: 31 ago. 2024.
BRASIL. Decreto nº 10.393, de 9 de julho de 2020. Institui a nova Estratégia Nacional de Educação Financeira (ENEF) e o Fórum Brasileiro de Educação Financeira (FBEF). Diário Oficial da União, Brasília, 9 jul. 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/2020/Decreto/D10393.htm#art10. Acesso em: 31 ago. 2024.
DOMINGOS, R. Os impactos da Educação Financeira para sua escola: veja como ajustar as contas de seu negócio e captar mais alunos. São Paulo: Dsop, 2018.
FIORI, A. F.; BERNARDI, L. T. M. dos S. Educação Financeira para o século XXI: trajetória e perspectivas na construção de uma abordagem crítica. In: 4ª Escola de Inverno de Educação Matemática e 2º Encontro Nacional PIBID-Matemática, 2014, Santa Maria. Anais ... da 4ª Escola de Inverno de Educação Matemática, 2º Encontro Nacional PIBID-Matemática (v. 2, n. 1). ISSN 2316-7785. 2014. Disponível em: http://w3.ufsm.br/ceem/eiemat/Anais/arquivos/ed_4/CC/CC_FIORI_Angelo_Fernando.pdf. Acesso em: 22 ago. 2024.
INSTITUTO DATAFOLHA DE PESQUISA. Pesquisa de opinião com jovens ingressantes no ensino médio: PARTE 2 - Trabalho e Estudo em Tempo Integral. Local de publicação: Datafolha, 2024. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2024/04/pesquisa-datafolha-jovens-ingressantes-no-ensino-medio-trabalho-e-integral-abr-2024.pdf. Acesso em: 21 ago. 2024.
LIMA, T. C. S. de; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Katál, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 37-45, abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/HSF5Ns7dkTNjQVpRyvhc8RR/. Acesso em: 04 out. 2024.
MARCARINI, V. B.; REIS, S. T. de. Aprender a empreender: significados produzidos em uma proposta de Educação Financeira no novo ensino médio. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática, Juiz de Fora, v. 6, n. 1, p. 1-20, dez. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38733. Acesso em: 01 set. 2024.
NARCISO, R.; FERNANDES, Al. B; FONSECA, E. G.; ESPOSITO, G. E.; DIAS, G.; GOMES, J. C. X.; KLAUCH, J. J.; LIMA, L. K. Al.; SALAZAR, O. A. L.; MENDONÇA, . M. Tecnologias de Ensino Híbrido: integrando ferramentas digitais nas salas de aula tradicionais. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, São Paulo, v. 10, n. 3, p. 149-163, 4 mar. 2024. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciencias e Educacao. http://dx.doi.org/10.51891/rease.v10i3.13063. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/13063/6309. Acesso em: 07 dez. 2024.
NASCIMENTO, W. G. do; STROHSCHOEN, A. A. G. Ensino de Educação Financeira no curso técnico integrado ao ensino médio – possibilidades e potencialidades. Revista Signos, Lajeado, v. 44, n. 1, p. 41-50, 13 jul. 2023. http://dx.doi.org/10.22410/issn.1983-0378.v44i1a2023.3308. Disponível em: https://www.univates.br/revistas/index.php/signos/article/view/3308/2073. Acesso em: 01 set. 2024.
OCDE. Recomendação do Conselho de Alfabetização Financeira, OECD/LEGAL/0461. 2020. Disponível em: https://legalinstruments.oecd.org/api/download/?uri=/public/3fa1d4e1-e147-46f4-83bc-d9d6615e066d.pdf. Acesso em: 06 set. 2024.
SANTA CATARINA. Currículo Base do Território Catarinense. Florianópolis: Secretaria da Educação do Estado de Santa Catarina, 2019. Disponível em: https://www.cee.sc.gov.br/index.php/curriculo-base-do-territorio-catarinense. Acesso em: 21 ago. 2024.
SANTA CATARINA. Currículo Base do Território Catarinense: Ensino Médio – Portfólio de componentes eletivos da rede. Florianópolis: CEE/SC, 2020. Disponível em: https://www.cee.sc.gov.br/index.php/downloads/documentos-diversos/curriculo-base-do-territorio-catarinense/2070-curriculo-base-do-territorio-catarinense-do-ensino-medio-portfolio-de-componentes-eletivos-da-rede/file. Acesso em: 21 ago. 2024.
SCHNEIDER, B. Letramento financeiro no ensino médio: uma abordagem através da resolução de problemas. 2023. 99 f. Dissertação (Mestrado) — Curso de Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática, Universidade Regional de Blumenau – Furb, Blumenau, 2023. Disponível em: https://bu.furb.br/consulta/novaConsulta/recuperaMfnCompleto.php?menu=esconde&CdMFN=369779. Acesso em: 18 set. 2024.
SCHNEIDERS, L. A. O método da sala de aula invertida (flipped classroom). Lajeado: Ed. da Univates, 2018. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7989977/mod_resource/content/1/Texto6_Sala%20de%20aula%20invertida%20pdf_256.pdf. Acesso em: 07 dez. 2024.
SILVA, A. M. da; POWELL, A. B. Um programa de Educação Financeira para a matemática escolar da educação básica. Encontro Nacional de Educação Matemática, Curitiba, p. 1-17, jul. 2013. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/files/XIENEM/pdf/2675_2166_ID.pdf. Acesso em: 27 ago. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Mathematics Education in Review - RS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright for articles published in Educação Matemática em Revista - RS is held by the respective author(s), with first publication rights granted to the journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
This license permits others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially, as long as appropriate credit is given to the original creation.









