Mathematics Gyncanain Remote Classes: An Experience With Elementary School Students Final Years
Keywords:
Math gymkhana, Math games, Covid-19 pandemicAbstract
This work is an experience report that aims to describe the experience of a project entitled Remote Mathematics Gymkhana: adaptation, fun, knowledge and reflection applied to students from the 6th to the 9th year of Elementary School. The competition was made up of a set of 20 activities, being carried out in a school located in the municipality of São Vicente Férrer, in the Zona da Mata Norte, in the state of Pernambuco. As it was carried out during the Covid-19 pandemic, it took place synchronously with the help of the Google Meet platform. The results show that the activities developed throughout the competition contributed to the development of students' mathematical reasoning, enabling them to put into practice the previous knowledge studied in the current school year. Furthermore, it was found that the students enjoyed participating in this moment because they realized that mathematical knowledge can be worked on in a playful way.
Downloads
References
ALMEIDA, P.N. Educação Lúdica: Técnica e Jogos Pedagógicos. 11ª ed. SP: Loyola,1990.
ASCOLI, C.C.B.; BRANCHER, V.R. Jogos Matemáticos: algumas reflexões sobre os processos de ensino e aprendizagem. 2015.
BARBOSA, E. J. T; LINS, A. F. Equações polinomiais do primeiro grau em livros didáticos: organizações matemática e didática. Educação Matemática Pesquisa. ISSN 1983-3156. São Paulo, v.15, n.2, p. 337-357, 2013.
BITTAR, M. A Teoria Antropológica do Didático como ferramenta metodológica para análise de livros didáticos. Zetetiké. ISSN 2176-1744. Campinas, SP, v.25, n. 3, p.364-387, set./dez.2017.
BRASIL, S. E. F. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática/ Secretaria de Educação Fundamental- Brasília: Mec/ sef, 1998.
BRASIL, S. E. F. Base Nacional Curricular Comum- BNCC. Brasília, 2018, p.600.
CARVALHO, J. B. P.; LIMA, P. F. Escolha e uso do livro didático. In: CARVALHO, J.B.P.F. Coleção Explorando o Ensino: Matemática, v. 17. Brasília, MEC, 2010, p. 15- 30.
CHAVES, E. F. S. O LÚDICO E A MATEMÁTICA. Faculdade Pedro II, Instituto superior de educação. Belo Horizonte, 2009.
JONES, F. P. Pesquisa qualitativa. In: THOMAS, J. R.; NELSON, J. K.; SILVERMAN, S. S. Métodos da Pesquisa em Atividade Física. Porto Alegre: Artmed, 2007.
NOGUEIRA, V. L. F. Uso da Geometria no Cotidiano. 2008.
OLIVEIRA, W. J. G. História da matemática: um estudo de seus significados na educação
matemática, REBES - REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO E SAÚDE. v. 1, n. 1, p. 10-14, 2011
PACHÊCO, F.; FERREIRA, A.; SANTOS, V. RECURSOS PARA O PROCESSO DE ENSINO DE MATEMÁTICA. International journal education and teaching (PDVL) ISSN 2595-2498, v. 3, n. 3, p. 53 - 71, 31 dez. 2020.
PAMPLONA, M.E.P. JOGOS MATEMÁTICOS: como utilizá-los em sala de aula para que atuem como facilitadores da aprendizagem na 3ª série do Ensino Fundamental. Instituto Cenecista Fayal de Ensino Superior, Itajaí- SC, 2006.
SANTOS, L. M. Metodologia do ensino de Matemática e Física: Tópicos de história da física e da matemática. 1. ed. Curitiba: Ibpex, 2009.
SILVA FILHO, J. B.; BRITO, K. L. V. O aprendizado da geometria contextualizada no ensino médio. IESGO- Instituto de Ensino Superior de Goiás. Pós-graduação lato senso em educação matemática. Formosa- Goiás, 2010.