Mathematics Gyncanain Remote Classes: An Experience With Elementary School Students Final Years

Authors

  • Franklin Fernando Ferreira Pachêco pacheco.franklin9@gmail.com
    Universidade Federal de Pernambuco- UFPE http://orcid.org/0000-0002-4600-2103
  • Antônio Carlos Magno Guedes de Andrade Lima carloslimaajn@gmail.com
    Professor da rede municipal de São Vicente Férrer
  • Everton Gomes da Silva everttong78@gmail.com
    Universidade de Pernambuco
10.37001/recem.v2i2.3338

Keywords:

Math gymkhana, Math games, Covid-19 pandemic

Abstract

This work is an experience report that aims to describe the experience of a project entitled Remote Mathematics Gymkhana: adaptation, fun, knowledge and reflection applied to students from the 6th to the 9th year of Elementary School. The competition was made up of a set of 20 activities, being carried out in a school located in the municipality of São Vicente Férrer, in the Zona da Mata Norte, in the state of Pernambuco. As it was carried out during the Covid-19 pandemic, it took place synchronously with the help of the Google Meet platform. The results show that the activities developed throughout the competition contributed to the development of students' mathematical reasoning, enabling them to put into practice the previous knowledge studied in the current school year. Furthermore, it was found that the students enjoyed participating in this moment because they realized that mathematical knowledge can be worked on in a playful way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Franklin Fernando Ferreira Pachêco, Universidade Federal de Pernambuco- UFPE

    Mestre em Educação Matemática e Tecnológica; Universidade Federal de Pernambuco; Recife, Pernambuco

  • Antônio Carlos Magno Guedes de Andrade Lima, Professor da rede municipal de São Vicente Férrer

    Especialização em Ensino de Matemática; Faculdade de Ciências e Tecnologia Professor Dirson Maciel de Barros; Goiana, Pernambuco

  • Everton Gomes da Silva, Universidade de Pernambuco

    Graduação em Matemática; Universidade de Pernambuco; Nazaré da Mata, Pernambuco

References

ALMEIDA, P.N. Educação Lúdica: Técnica e Jogos Pedagógicos. 11ª ed. SP: Loyola,1990.

ASCOLI, C.C.B.; BRANCHER, V.R. Jogos Matemáticos: algumas reflexões sobre os processos de ensino e aprendizagem. 2015.

BARBOSA, E. J. T; LINS, A. F. Equações polinomiais do primeiro grau em livros didáticos: organizações matemática e didática. Educação Matemática Pesquisa. ISSN 1983-3156. São Paulo, v.15, n.2, p. 337-357, 2013.

BITTAR, M. A Teoria Antropológica do Didático como ferramenta metodológica para análise de livros didáticos. Zetetiké. ISSN 2176-1744. Campinas, SP, v.25, n. 3, p.364-387, set./dez.2017.

BRASIL, S. E. F. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática/ Secretaria de Educação Fundamental- Brasília: Mec/ sef, 1998.

BRASIL, S. E. F. Base Nacional Curricular Comum- BNCC. Brasília, 2018, p.600.

CARVALHO, J. B. P.; LIMA, P. F. Escolha e uso do livro didático. In: CARVALHO, J.B.P.F. Coleção Explorando o Ensino: Matemática, v. 17. Brasília, MEC, 2010, p. 15- 30.

CHAVES, E. F. S. O LÚDICO E A MATEMÁTICA. Faculdade Pedro II, Instituto superior de educação. Belo Horizonte, 2009.

JONES, F. P. Pesquisa qualitativa. In: THOMAS, J. R.; NELSON, J. K.; SILVERMAN, S. S. Métodos da Pesquisa em Atividade Física. Porto Alegre: Artmed, 2007.

NOGUEIRA, V. L. F. Uso da Geometria no Cotidiano. 2008.

OLIVEIRA, W. J. G. História da matemática: um estudo de seus significados na educação

matemática, REBES - REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO E SAÚDE. v. 1, n. 1, p. 10-14, 2011

PACHÊCO, F.; FERREIRA, A.; SANTOS, V. RECURSOS PARA O PROCESSO DE ENSINO DE MATEMÁTICA. International journal education and teaching (PDVL) ISSN 2595-2498, v. 3, n. 3, p. 53 - 71, 31 dez. 2020.

PAMPLONA, M.E.P. JOGOS MATEMÁTICOS: como utilizá-los em sala de aula para que atuem como facilitadores da aprendizagem na 3ª série do Ensino Fundamental. Instituto Cenecista Fayal de Ensino Superior, Itajaí- SC, 2006.

SANTOS, L. M. Metodologia do ensino de Matemática e Física: Tópicos de história da física e da matemática. 1. ed. Curitiba: Ibpex, 2009.

SILVA FILHO, J. B.; BRITO, K. L. V. O aprendizado da geometria contextualizada no ensino médio. IESGO- Instituto de Ensino Superior de Goiás. Pós-graduação lato senso em educação matemática. Formosa- Goiás, 2010.

Published

2023-08-31

Issue

Section

Relatos de Experiência

How to Cite

Mathematics Gyncanain Remote Classes: An Experience With Elementary School Students Final Years . Revista Catarinense de Educação Matemática, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–14, 2023. DOI: 10.37001/recem.v2i2.3338. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/recem/article/view/3338. Acesso em: 14 oct. 2025.

Similar Articles

1-10 of 37

You may also start an advanced similarity search for this article.