Junctions between (Auto)Biographical Narrative Research and Creative Insubordinations: A Joyful Encounter

Authors

10.37001/recem.v2i3.3627

Keywords:

Educação Matemática, Pesquisa narrativa (auto)biográfica, Insubordinação Criativa, Processos formativos, Subjetividade

Abstract

The research groups GEPPROFEM (Study and Research Group on Formative Processes in Mathematics Education) and ICEM (Creative Insubordination in Mathematics Education), linked to PPGECT/UFSC, have located their productions at the interface between (auto)biographical narrative research and the creative insubordinations in Mathematics Education. In this article, we aim to understand how narrative research in Mathematics Education generates creative insubordination from the different actors who produce and co-participate in it. We start from the hypothesis that (auto)biographical narrative research provides spaces for teachers to tell their life stories, as well as their profession, and that it represents, above all, a creative insubordination to positivist modes of research production. The results indicate that the studies developed by the group's participants seek to transcend traditional ways of evaluating scientific production, and that they embrace fundamental values, such as respect for the researcher's identity and subjectivity, social responsibility in the production of research, respect for cultural and social diversity, the valorization of silenced voices, and finally, the search for investigations that effectively contribute to the reduction of inequalities, in favor of social justice, which can be promoted in the teacher's pedagogical work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Guilherme Wagner, Universidade Federal de Santa Catarina

    Doutor em Educação Científica e Tecnológica; GEPPROFEM/PPGECT/UFSC.

  • Carla Mariana Rocha Brittes da Silva, GEPPROFEM/PPGECT/UFSC

    Mestre em Educação e Doutoranda no PPGECT/UFSC. Docente da Educação Infantil na prefeitura de Belo Horizonte e coordenadora pedagógica na rede particular.

  • Edivaldo Lubavem, GEPPROFEM/PPGECT/UFSC

    Mestre em Educação. Doutorando em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

  • Gerlan Silva da Silva, GEPPROFEM/PPGECT/UFSC

    Mestre em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

  • Karina Zolia Jacomelli-Alves, GEPPROFEM/PPGECT/UFSC

    Mestre e Doutoranda em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC),

  • Regina Célia Grando, GEPPROFEM/PPGECT/UFSC

    Doutora em Educação. Docente do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina.

  • Roberta Schnorr Buehring, GEPPROFEM/PPGECT/UFSC

    Doutora em Educação científica e tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina.

References

AGOSTINHO. Confissões. São Paulo: Cia das Letras, 2017.

BERGSON, H. A Energia Espiritual. Tradução Rosemary Costhek Abílio. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

BOLÃVAR, A.; SEGOVIA, J. D. La investigación (auto)biográfica en educación. Barcelona: Octaedro, 2019.

BOLZAN, D. P. V. (Org.) Pesquisa narrativa sociocultural: estudos sobre formação docente. Curitiba: Appris, 2019.

BUEHRING, R. Análise de dados no início da escolaridade: uma realização de ensino por meio dos registros de representação semiótica. 2006. 134 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006

BUEHRING, R. S. Movimentos de pensamento estatístico na infância: entre viver e contar histórias. 2021. 296 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2021.

CLANDININ, D. J. Engaging in narrative inquiry. USA: Taylor & Francis, 2013.

CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa Narrativa: Experiência e História em Pesquisa Qualitativa. 2ed. Uberlândia: EDUFU, 2015.

CONCEIÇÃO, R. C. Alice no país da colaboração: pensamentos algébricos nos anos iniciais do ensino fundamental. 2021. 256 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2021.

CRESWELL, J. W. Educational Research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. 4 ed. Ed Person, University of Nebraska. Lincoln, 2012.

CUNHA, M. C. Saberes matemáticos e a relação com o campo: escritas de si e des outres, sobre a formação nas licenciaturas em Educação do Campo. 2022. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2021.

D´AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Trajetórias profissionais de educadoras matemáticas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2014.

D´AMBROSIO, U. Two realities, the academia and the exterior: we have to think in a new way. In: D´Ambrosio, B. S.; LOPES, C. E. (Ed.) Creative insubordination in Brazilian Mathematics Education Research, Lulu Press: USA, 2015, p. 41-52.

DELORY-MOMBERGER, C. Fundamentos epistemológicos da pesquisa biográfica em Educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 01, p. 333-347, 2011.

FIORENTINI, D. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (orgs.) Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004, p. 47 – 76.

GONZÃLES REY, F. L. A teoria da subjetividade e a epistemologia qualitativa na pesquisa. 2018. Vídeo (ca 45 min). Publicado pela UTFPR. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=jlIQAn2xoYY&list=PLqiNkDetDwJ8vN8NLc0YYCgmn taAy7sOr&index=1. Acesso em: 24 set. 2020

HOOKS, B. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante, 2020.

LIMA, M. E. C. C.; GERALDI, C. M. G.; GERALDI, J. W. O trabalho com narrativas na investigação em Educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, n. 1, p. 17-44, 2015.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2018.

MACEDO, R. S.; GALEFFI, S.; PIMENTEL, A. Um rigor outro sobre a questão da qualidade na pesquisa qualitativa educação e ciências antropossociais: educação e ciências antropossociais. Salvador: UFBA, 2009.

OLLAIK, L. G.; ZILLER, H. M. Concepções de validade em pesquisas qualitativas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 229–242, 9 fev. 2012.

PASSEGGI, M. C. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joçoaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, 2016.

RICOEUR, P. Tempo e Narrativa. 1. ed. Campinas: Papirus, 1994.

SANTOS, K. S.; RIBEIRO, M. C.; QUEIROGA, D. E. L.; SILVA, I. A. P.; FERREIRA, S. M. S. O uso de triangulação múltipla como estratégia de validação em um estudo qualitativo. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 2, p. 655–664, 2020.

SOUZA, E. C. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Educação, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 39-50, 2014.

Published

2023-10-12

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Junctions between (Auto)Biographical Narrative Research and Creative Insubordinations: A Joyful Encounter. Revista Catarinense de Educação Matemática, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 1–22, 2023. DOI: 10.37001/recem.v2i3.3627. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/recem/article/view/3627. Acesso em: 18 oct. 2025.

Similar Articles

1-10 of 37

You may also start an advanced similarity search for this article.