Junctions between (Auto)Biographical Narrative Research and Creative Insubordinations: A Joyful Encounter
Keywords:
Educação Matemática, Pesquisa narrativa (auto)biográfica, Insubordinação Criativa, Processos formativos, SubjetividadeAbstract
The research groups GEPPROFEM (Study and Research Group on Formative Processes in Mathematics Education) and ICEM (Creative Insubordination in Mathematics Education), linked to PPGECT/UFSC, have located their productions at the interface between (auto)biographical narrative research and the creative insubordinations in Mathematics Education. In this article, we aim to understand how narrative research in Mathematics Education generates creative insubordination from the different actors who produce and co-participate in it. We start from the hypothesis that (auto)biographical narrative research provides spaces for teachers to tell their life stories, as well as their profession, and that it represents, above all, a creative insubordination to positivist modes of research production. The results indicate that the studies developed by the group's participants seek to transcend traditional ways of evaluating scientific production, and that they embrace fundamental values, such as respect for the researcher's identity and subjectivity, social responsibility in the production of research, respect for cultural and social diversity, the valorization of silenced voices, and finally, the search for investigations that effectively contribute to the reduction of inequalities, in favor of social justice, which can be promoted in the teacher's pedagogical work.
Downloads
References
AGOSTINHO. Confissões. São Paulo: Cia das Letras, 2017.
BERGSON, H. A Energia Espiritual. Tradução Rosemary Costhek AbÃlio. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.
BOLÃVAR, A.; SEGOVIA, J. D. La investigación (auto)biográfica en educación. Barcelona: Octaedro, 2019.
BOLZAN, D. P. V. (Org.) Pesquisa narrativa sociocultural: estudos sobre formação docente. Curitiba: Appris, 2019.
BUEHRING, R. Análise de dados no inÃcio da escolaridade: uma realização de ensino por meio dos registros de representação semiótica. 2006. 134 f. Dissertação (Mestrado em Educação CientÃfica e Tecnológica) - Programa de Pós-Graduação em Educação CientÃfica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006
BUEHRING, R. S. Movimentos de pensamento estatÃstico na infância: entre viver e contar histórias. 2021. 296 f. Tese (Doutorado em Educação CientÃfica e Tecnológica) - Programa de Pós-Graduação em Educação CientÃfica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2021.
CLANDININ, D. J. Engaging in narrative inquiry. USA: Taylor & Francis, 2013.
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa Narrativa: Experiência e História em Pesquisa Qualitativa. 2ed. Uberlândia: EDUFU, 2015.
CONCEIÇÃO, R. C. Alice no paÃs da colaboração: pensamentos algébricos nos anos iniciais do ensino fundamental. 2021. 256 f. Dissertação (Mestrado em Educação CientÃfica e Tecnológica) - Programa de Pós-Graduação em Educação CientÃfica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2021.
CRESWELL, J. W. Educational Research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. 4 ed. Ed Person, University of Nebraska. Lincoln, 2012.
CUNHA, M. C. Saberes matemáticos e a relação com o campo: escritas de si e des outres, sobre a formação nas licenciaturas em Educação do Campo. 2022. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação CientÃfica e Tecnológica) - Programa de Pós-Graduação em Educação CientÃfica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2021.
D´AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Trajetórias profissionais de educadoras matemáticas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2014.
D´AMBROSIO, U. Two realities, the academia and the exterior: we have to think in a new way. In: D´Ambrosio, B. S.; LOPES, C. E. (Ed.) Creative insubordination in Brazilian Mathematics Education Research, Lulu Press: USA, 2015, p. 41-52.
DELORY-MOMBERGER, C. Fundamentos epistemológicos da pesquisa biográfica em Educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 01, p. 333-347, 2011.
FIORENTINI, D. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (orgs.) Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004, p. 47 – 76.
GONZÃLES REY, F. L. A teoria da subjetividade e a epistemologia qualitativa na pesquisa. 2018. VÃdeo (ca 45 min). Publicado pela UTFPR. DisponÃvel em: https://www.youtube.com/watch?v=jlIQAn2xoYY&list=PLqiNkDetDwJ8vN8NLc0YYCgmn taAy7sOr&index=1. Acesso em: 24 set. 2020
HOOKS, B. Ensinando pensamento crÃtico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante, 2020.
LIMA, M. E. C. C.; GERALDI, C. M. G.; GERALDI, J. W. O trabalho com narrativas na investigação em Educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, n. 1, p. 17-44, 2015.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2018.
MACEDO, R. S.; GALEFFI, S.; PIMENTEL, A. Um rigor outro sobre a questão da qualidade na pesquisa qualitativa educação e ciências antropossociais: educação e ciências antropossociais. Salvador: UFBA, 2009.
OLLAIK, L. G.; ZILLER, H. M. Concepções de validade em pesquisas qualitativas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 229–242, 9 fev. 2012.
PASSEGGI, M. C. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joçoaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, 2016.
RICOEUR, P. Tempo e Narrativa. 1. ed. Campinas: Papirus, 1994.
SANTOS, K. S.; RIBEIRO, M. C.; QUEIROGA, D. E. L.; SILVA, I. A. P.; FERREIRA, S. M. S. O uso de triangulação múltipla como estratégia de validação em um estudo qualitativo. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 2, p. 655–664, 2020.
SOUZA, E. C. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e polÃtica de sentido. Educação, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 39-50, 2014.