Work Projects and Critical Mathematics Education: an experience in the final years of Elementary School

Authors

10.37001/recem.v3i1.4344

Keywords:

Critical Mathematics Education. Elementary Education. Work Projects. Financial Education.

Abstract

This article presents an excerpt from a master's study that developed a Work Project focused on Financial Education (FE), investigating its contributions to the teaching and learning of Mathematics from the perspective of Critical Mathematics Education (CME) in the final years of Elementary School. The research is justified by the need to contextualize the teaching of Mathematics, using CME as an alternative to promote deeper and more critical reflections through mathematical content. Furthermore, it highlights the importance of Work Projects that develop skills related to Financial Education, preparing students to deal with financial and social issues. The objective of the research was to examine how the Work Project, based on CME, could integrate Financial Education with mathematical content. With a qualitative approach, the study adopted an interpretive social research method to capture students' perceptions of the situations addressed. The results showed that the project allowed students, through Mathematics, to interpret everyday scenarios, make conscious decisions, and reflect on social issues. In this way, the Work Project proved to be an approach that enhances the process of teaching and learning Mathematics in a contextualized manner, relating real issues and promoting the development of a critical view among students on the themes addressed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Glauber da Silva Milano, Universidade Luterana do Brasil - ULBRA

    Possui Graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (2020)- ULBRA e Graduação em Bacharel Matemática Aplicada e Computacional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006) e Especialização em Educação Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (2021).

  • Clarissa de Assis Olgin, Universidade Luterana do Brasil

    Possui graduação em Matemática Licenciatura Plena pela Universidade Luterana do Brasil (2007), mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (2011) e doutorado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (2015). Atualmente é professora titular da Universidade Luterana do Brasil, no curso de graduação em Licenciatura em Matemática e Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Coordenadora do Grupo de Trabalho - Currículo e Educação Matemática (GT 3) da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM).

References

ALRO, H.; SKOVSMOSE, O. Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática. 3º ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Retirado de: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal _site.pdf>. Acesso em: 15 de mar. 2023.

GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas [online]. 1995, v. 35, n. 2 [Acessado 11 janeiro 2023], p. 57-63. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000200008>.

Epub 18 Jul 2012. ISSfN 2178-938X.

GROENWALD, C. L. O.; SILVA, C. K.; MORA, C. D. Perspectivas em Educac?a?o Matema?tica. 2004. Disponi?vel em: <http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/viewFile/129/117>. Acesso em: 28 maio 2023.

HERNÁNDEZ, F. Transgressa?o e mudanc?a na educac?a?o: os projetos de trabalho. 1º ed. Porto Alegre: Artmed,1998.

HERNÁNDEZ, F; VENTURA, M. A. Organização do Currículo por Projetos de Trabalho: O Conhecimento é um Caleidoscópio. 5 ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 1998.

MARTINS, J.S. Projetos de Pesquisa Estratégias ccde ensino e aprendizagem em sala de aula. 2.ed. Campinas: Armazém do Ipê, 2007.

MINAYO, M. C. S; GOMES, R; DESLANDES, S. F. Pesquisa social: Teoria, método e criatividade Série Manuais Acadêmicos. 1 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

MOURA, D. G.; BARBOSA, E. O Trabalho com Projetos. 1º ed. Curitiba: CRV, 2017.

ROSENTHAL, G. Interpretive Social Research. 5 ed. Göttingen University Press, 2018.

SKOVSMOSE, O. Um Convite à Educação Matemática Crítica. 5º ed. Campinas: Papirus, 2014.

SKOVSMOSE, O. Desafios da Reflexão em Educação Matemática Crítica. 1º ed. Campinas: Papirus, 2017.

ZABALA, A. A Prática Educativa: Como Ensinar. 1 ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 1998.

Published

2024-12-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Work Projects and Critical Mathematics Education: an experience in the final years of Elementary School. Revista Catarinense de Educação Matemática, [S. l.], v. 3, n. 4, p. 1–20, 2024. DOI: 10.37001/recem.v3i1.4344. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/recem/article/view/4344. Acesso em: 14 oct. 2025.

Similar Articles

1-10 of 31

You may also start an advanced similarity search for this article.