Research Group on Epistemology and Mathematics Teaching: State of Knowledge of scientific productions from 2002 to 2022

Authors

10.37001/recem.v2i3.3606

Keywords:

Registro de Representação Semiótica, Aprendizagem em Matemática, Estado do Conhecimento, Educação Matemática, Ensino de Matemática

Abstract

After its founding in 2002, the Research Group on Epistemology and Mathematics Teaching (GPPEM) is dedicated to developing studies in the field of Mathematics Education, having as its main reference the Theory of Semiotic Representation Registers (TRRS). Therefore, this article aims to present a survey of scientific productions such as dissertations and theses produced by the Group in the period from 2002 to 2022. The selected period is justified, as 2002 is the year the Group was founded and 2022 was the last thesis defense was carried out. The State of Knowledge methodology is justified by the characteristic of using only one research source. The analyzed data comprised a corpus of sixteen dissertations and eleven theses. The works were pre-divided into categories. We identified that a large part of the research is focused on the Final Years of Elementary and High School and that the elements of Didactic Engineering are used to organize the methodological procedures in the largest number of works. We noticed that research using TRRS has grown in number and that aspects of theory are addressed to think about mathematical learning with emphasis on classroom practices.

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Author Biographies

  • Daiana Zanelato dos Anjos, Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina

    Professora de matemática da rede estadual de ensino lotada no Órgão Central da Secretaria de Estado da Educação. Licenciada em Matemática e Pedagogia e Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela UFSC. Atualmente é vice-lider do Grupo de Pesquisa em Epistemologia e Ensino de Matemática GPEEM/UFSC e membra pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Educação Matemática Inclusiva da UFPE. Tem interesse de pesquisa nos temas: aprendizagem de matemática para estudantes cegos, Estudos da Deficiência na Educação, Registros de Representação Semiótica, Desenho Universal para Aprendizagem e Políticas Educacionais para Educação Especial.

  • Eduardo Sabel, Universidade Federal de Santa Catarina

    Doutorando em Educação Científica e Tecnológica (2021-2025) pelo PPGECT/UFSC, Mestre pelo mesmo programa e instituição e Graduado em Licenciatura em Matemática pela UFSC. Lecionou em escolas da Secretaria do Estado da Educação (SED/SC), entre 2015 e 2021. É membro do Grupo de Pesquisa em Epistemologia e Ensino de Matemática (GPEEM) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Processos Formativos em Educação Matemática (GEPPROFEM). Atualmente, trabalha como Especialista de Ensino III em Matemática no SENAI/SC. Pesquisa na área de ensino e aprendizagem da matemática, com foco em materiais manipulativos e análise de livros didáticos. Tem como base teórica os Registros de Representação Semiótica de Duval e o Enfoque Ontossemiótico de Godino e colaboradores.

  • Méricles Thadeu Moretti, Universidade Federal de Santa Catarina

    Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da UFSC. Doutor em didática da Matemática e pós-doutor pelas Universidades de Estrasburgo e de Lisboa. Líder do Grupo de Pesquisa em Epistemologia e Ensino de Matemática (GPEEM) cujo foco de pesquisa é semiótica e aprendizagem matemática. Editor da Revista Eletrônica de Educação Matemática (REVEMAT) e pesquisador do CNPq.

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Published

2023-10-09

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Research Group on Epistemology and Mathematics Teaching: State of Knowledge of scientific productions from 2002 to 2022. Revista Catarinense de Educação Matemática, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 1–22, 2023. DOI: 10.37001/recem.v2i3.3606. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/recem/article/view/3606. Acesso em: 14 oct. 2025.

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