THE PATH FROM CONCRETE TO ABSTRACT IN MATHEMATICS EDUCATION:
a ressignification according to John Dewey
Keywords:
Educational Mathematics Experience. Concrete. Abstract. Concrete Thinking, Abstract Thinking. Reflexive Thinking.Abstract
This article aims to present how the terms concrete and abstract are conceived by John Dewey's philosophy of experience, contextualizing them from the perspective of mathematics learning. Also, how the maxim “from the concrete to the abstract” can be given new meaning when considering mathematical education through an intelligent educational experience. To this end, we present how the mathematics learning process can happen through the apprehension of previously learned mathematical meanings and the construction of new mathematical meanings through the mobilization of the student's reflectixe thinking, when engaged in understanding and resolving problematic situations. Furthermore, the concepts of concrete thinking and abstract thinking are defined as reflecxive thinking mobilized to achieve a purpose with a practical or purely intellectual end, respectively. We conclude that developing a mathematics learning process that starts from concrete thinking to reach abstract thinking can develop in students the motivation to build purely intellectual purposes, awakening in them a taste for knowledge and the appreciation of what is theoretical as beautiful and having aesthetic value.
Downloads
References
BARBOSA, L. L. S. da. Construção de Significados Matemáticos em Experiências Computacionais Educativas Construcionistas orientadas pelos pensamentos reflexivo e computacional. Tese (Doutorado em Educação Matemática): UNESP – Rio Claro. 2024.
BARBOSA, L. L. S. da. MALTEMPI, M. V. Do pensamento real ao pensamento formal: compreensões sobre a construção do formalismo matemático sob a perspectiva da educação pela experiência de John Dewey. In: IX Encontro Brasiliense de Educação Matemática (EBREM), 2023. Anais[...]. Brasília, Distrito Federal: Universidade de Brasília, 2023a. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1l_nGl7YBKWGctjPDr-7pZbsZYHVt1r8s/view. Acesso em: jan. 2024.
BARBOSA, L. L. S. MALTEMPI, M. V. Experiência Matemática Educativa em ação: explorando micromundo computacional e princípios matéticos. In: III Encontro Paranaense de Tecnologias em Educação Matemática (EPTEM), 2023. Anais[...]. Apucarana: Unespar, 2023b. Disponível em: http://sbemparana.com.br/iiieptem/anais/1594-7676-1-PB.pdf. Acesso em: dez. 2023.
BARBOSA, L. L. S. MALTEMPI, M. V. Educação pela experiência: projetos de programação
entendidos como um propósito em uma experiência matemática educativa. PROMETEICA -
Revista de Filosofia y Ciencias, n. 27, p. 783-792, 2023c.
DEWEY, J. Experiência e educação. Tradução: Anísio Teixeira. 2. ed. São Paulo: Nacional, 1976.
DEWEY, John. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo
educativo, uma reexposição. Nova tradução e notas de Haydée Camargo Campos. 4 ed. São Paulo: Nacional, 1979.