Critical Mathematics Education as an approach for teaching descriptive statistics
Keywords:
Critical Mathematics Education; Descriptive Statistics; Learning Script.Abstract
This article presents an excerpt from a research study linked to a Professional Master's project, which aims to investigate the contributions of Critical Mathematics Education (CME) to the teaching of Descriptive Statistics in the 1st year of High School at a public school in Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil. The proposal is grounded in the integration of CME principles—which emphasize dialogue, active participation, and critical reflection—and the use of Learning Scripts (LS) mediated by Digital Technologies (DT), with the goal of fostering contextualized, meaningful, and socially relevant learning. The study adopts a qualitative-quantitative (mixed-methods) approach, with an exploratory, applied, and participant design, and is based on the constructivist strand of Grounded Theory (GT). Data collection instruments included diagnostic questionnaires, classroom observation records, and student self-assessments throughout the formative process. The results show that the use of LS contributed to the development of democratic competence, the enhancement of student autonomy, and a deeper understanding of statistical concepts. Furthermore, the study highlights that the integrated use of Digital Technologies enhanced digital literacy and fostered a collaborative, reflective learning environment connected to students’ realities. It is concluded that this approach represents a promising strategy for teaching Statistics, by connecting mathematical knowledge to real-world social contexts and supporting the formation of critical and engaged learners.
Downloads
References
AKAMINE, Carlos T.; YAMAMOTO, Roberto K. Estatística Descritiva: estudo dirigido. São Paulo: Érica, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BALBINOT, Lílian. A Educação Matemática Crítica como abordagem para o ensino da Estatística Descritiva. 2022. Dissertação (Mestrado em Formação Docente para Ciências, Tecnologias, Engenharia e Matemática) – Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Unidade Universitária em Guaíba, Guaíba, RS, 2022.
CHARMAZ, K. A construção da teoria fundamentada: guia prático para análise qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
CRESPO, Antônio Arnot. Estatística Fácil. 19. ed. São Paulo: Saraiva, 2009.
D'AMBRÓSIO, Ubiratan. Da realidade à ação: reflexões sobre Educação e Matemática. 6. ed. São Paulo: Summus; Campinas: Ed. Da Universidade Federal de Campinas, 1986.
D'AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação Matemática: Da Teoria À Prática. 17. ed. Campinas: Papirus Editora, 2008.
DAMIANI, Magda Floriana; PORTO, Tânia M. E.; SCHLEMMER, Eliane (orgs.). Trabalho colaborativo/cooperativo em educação: uma possibilidade para ensinar e aprender. São Leopoldo: Oikos; Brasília: Liber Livro, 2009.
DANTE, Luiz Roberto; VIANA, Fernando. Matemática em Contextos. São Paulo: Ática, 2020.
FARIAS, Marcella Sarah Filgueiras de. Design thinking na elaboração de um produto educacional: roteiro de aprendizagem – estruturação e orientações. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2019. Disponível em: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/334. Acesso em: 21 out. 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.
GASQUE, Kelley Cristine G. D. Teoria fundamentada: nova perspectiva à pesquisa exploratória.
LIBÂNEO, José. A democratização da escola pública: A pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 2001.
MESQUITA, Milene Magia; CEOLIM, Amauri Jersi; CIBOTTO, Rosefran Adriano Gonçalves. Modelagem matemática na perspectiva da educação matemática crítica: abordagens na educação básica. Revista BOEM, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 76-98, 2013. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/3953. Acesso em: 10 maio 2021.
MINAYO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Editora Vozes, 2007.
MORAN, José Manuel. A Educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus Editora, 2014.
MORAN, José. Metodologias ativas de bolso: Como os alunos podem aprender de forma ativa, simplificada e profunda. São Paulo: Editora do Brasil, 2019.
PERRENOUD, Philippe. Pedagogia diferenciada: das intenções à ação. Porto Alegre: Artmed, 2000.
PERRENOUD, Philippe; ALESSANDRINI, Cristina Dias. 10 novas competências para ensinar: convite à viagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
PESSÔA, Esther Bahr; JÚNIOR, Valdir Damázio. Contribuições da Educação Matemática Crítica para o processo de materacia nas séries iniciais do Ensino Fundamental: um olhar através dos Parâmetros Curriculares Nacionais. Revista BOEM, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 76-98, 2013. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/3953. Acesso em: 10 maio 2021.
PRIGOL, E. L.; BEHRENS, M. A. Teoria Fundamentada: metodologia aplicada na pesquisa em educação. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, e84611, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623684611. Acesso em: 25 jul. 2022.
SILVA, M. Um ensaio sobre a Estatística Descritiva. E-book, 1. ed. Kindle, 2017.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. São Paulo: Cortez, 1986.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica. Campinas: Autores Associados, 2011.
SKOVSMOSE, Ole. Educação matemática crítica: A questão da democracia. São Paulo: Papirus Editora, 2001.
SKOVSMOSE, Ole. Um convite à Educação matemática crítica. São Paulo: Papirus Editora, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Lílian Balbinot

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright for articles published in Educação Matemática em Revista - RS is held by the respective author(s), with first publication rights granted to the journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
This license permits others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially, as long as appropriate credit is given to the original creation.